Norsk
scenekunstpolitikk har stått stille alt for lenge. Vi håper at Scenekunstutvalget denne
gang kommer med mer radikale forslag til endringer.
Det er Tor Arne Ursin i Grenland Friteater som sier dette til Teaternett. Utvalget
presenterer foreløpige resultater av sitt arbeid i Porsgrunn 11. juni. "Sist
Kulturdepartementet utredet norsk scenekunst var i 1988. De forslagene som da kom fram,
ble i liten grad tatt hensyn til", hevder Ursin. "I tillegg har selve
scenekunstlandskapet endret seg kraftig siden den gang. Kartet stemmer ikke lenger med
terrenget. Vi håper nå at Scenekunstutvalget kan vise nytenkning og evne til å
orientere seg etter hvordan virkeligheten ser ut."
Det er på konferansen "Framtidas scenekunstordning - mangfold eller ensretting"
at Scenekunstutvalget skal legge frem de foreløpige resultatene av sitt arbeid.
Konferansen ett av arrangementene under Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival som
går av stabelen 10. - 16. juni.
I tillegg til redegjørelsen fra Scenekunstutvalgets leder, Lars Haukaas, tar konferansen
opp spørsmålene: Hvordan skape grobunn for et større mangfold innen scenekunsten?
Trenger vi en ny definisjon av begrepene institusjon og ensemble? Hva er de frie gruppenes
rolle i scenekunsten? Hvordan få til en sterkere internasjonal utveksling av scenekunst?
Skal vi utvikle nye formidlingsmodeller eller bevare de gamle?
Det er Ida Lou Larsen, redaksjonssekretær for kultur i Nationen, som leder konferansen.
Innledere er Bjørn Lense Møller, Jon Nygaard, Kristian Seltun og Thorvald Sirnes.
Innledninger
Bjørn Lense Møller har lang erfaring som skuespiller, kulturpolitiker og teatersjef,
og har bl.a. vært styremedlem og formann for Dansk Teaterunion og Nordisk Teaterunion på
70 og 80 tallet, styremedlem på Odin Teatret og styreformann for Københavns
Internasjonale Teater. Han har vært sjef for TV-kulturavdelingen ved Danmarks Radio
1987-90, og leder av Radioteatret 1990-93.
Jon Nygaard er professor i teatervitenskap ved Universitetet i Oslo. Har bl.a. ledet
forskningsprosjektet Ny teaterpolitikk 1984-86, vært redaktør av Spillerom siden 1987 og
utgitt Teatrets historie i Europa, 1992-93. Han omtaler de frie gruppene som "The
Missing Link" i norsk kulturpolitikk. Det var ingen frie grupper i Norge da det
offentlige overtok all teaterdrift i 1972. Derfor kom de ikke med i den offentlige
teaterpolitikken. De har heller ikke senere funnet andre åpninger inn i den. Derfor har
de vært forvaltet tilfeldig og uten plan via mellomledd i systemet, som kulturrådet
eller Riksteatret.
Kristian Seltun er påtroppende teatersjef for Black Box Teater i Oslo, og tidligere bl.a.
kunstnerisk leder for Teater Avantgarden i Trondheim. Han vil ta for seg de frie gruppenes
bidrag utifra en estetisk/kunstnerisk vinkling.
Thorvald Sirnes er statsviter, dr.polit. fra 1997 med avhandlingen Risiko og
mening. Han er knyttet til Senter for Europeisk Kulturstudier og Senter for
samfunnsforskning, begge ved Universitetet i Bergen. Han deltar også i det nordiske
prosjektet Kulturpolitikk i forandring, med ansvar for scenekunstfeltet, og
sammenligner politikken i de fire nordiske land.
Mer informasjon: Grenland Friteater.
NYHETER MELDINGER
Teaternett formidler nyheter fra norsk og
internasjonalt teater. Hjelp oss å være oppdatert! Skjer det noe der du er - send oss et
tips! Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no