13. februar 2005

Uredigert pressemelding fra Trøndelag Teater

UNDSET - en beretning om et kunstnerliv
Endelig får vi møte Ellen Horn som Sigrid Undset på Trøndelag Teater. UNDSET har tidligere besøkt et femtitalls scener rundt om i det ganske land. I kjølvannet ligger det strødd med strålende kritikker. For Horns imponerende prestasjon, og for forfatternes fascinerende portrett av nobelprisvinneren­ i et klart og presist kammerspill. UNDSET spilles på Gamle Scene fra 15. februar.

Forestillingen er en sjelden begivenhet i seg selv. Men det er også en ypperlig måte å gjøre seg kjent med mennesket bak hyllemetre med litterære verker. For til høsten skal Trøndelag Teater sette opp Kristin-trilogien i sin helhet, noe som aldri før er gjort. En fin anledning til å oppdatere seg ­ ihverfall for alle som liker å være litt forberedt. Forfatterne Otto Homlung og Tine Thomassen starter sin fortelling om Sigrid Undset like etter krigen.

Året er 1945. Norge er i fredsrus. Den store forfatteren kommer tilbake til et ramponert hjem. Hun har opplevd dramatiske år i USA, og har i løpet av kort tid mistet to av sine barn. En sliten Sigrid ser seg tilbake: Roma. Her møter hun som 27-åring maleren Anders Svarstad.Vi får innblikk i ekteskapet deres, alle barna, hans fra tidligere forhold og deres felles tre. Hvordan det var å bli alene om omsorgen? Og ansvaret? Det omfattet også fosterbarna hun tok inn i sitt hjem. Forholdet til barn og mann er et gjennomgående tema i hennes diktning. Kvinnens rolle og oppgave var i hjemmet. Dette var et hovedtema i de senere romanene, som var sterkt preget av hennes katolske tro.

Men det var ikke bare familiære forhold Undset var opptatt av. Hun var en usedvanlig samfunnsengasjert kvinne, og forfatterskapet speiler det norske samfunn og åndsliv gjennom første halvdel av det forrige århundre. Det definitive litterære gjennombruddet kom med Jenny i 1911. Sigrid Undset debuterte imidlertid i 1907 ­ med romanen Fru Marta Oulie. Den gikk heller ikke upåaktet hen i datidens "gode selskap". I forbindelse med 100 års-jubileet for hennes debut gir Aschehoug ut praktutgaver av verkene. Forlaget har allerede startet, og skal være ferdig med utgivelsene i 2007. Til høsten kommer Kristin-trilogien. Musikken i UNDSET er komponert av Ketil Bjørnstad. Regien er ved Otto Homlung og scenografien er Bård Thorbjørnsen ansvarlig for. Trondheimpremiere på Gamle Scene onsdag 15. februar kl 20.00. Forestillingen varer i 2 t 20 min inkl. pause.