19. april 2005

Uredigert pressemelding fra Opera Omnia

3X3: Urpremiere på ny norsk barneopera

Opera Omnia presenterer en helt ny barneopera, 3x3, på Den Nationale Scene fra 29. april. Komponist Glenn Erik Haugland er tilbake med et nytt stykke musikalteater for de minste.

Denne gangen dreier det seg om en musikalsk fabel om tre fugler som mer eller mindre frivillig havner på byens høyeste tak. I tett samarbeid har Haugland, Heidi Tronsmo og Tore Vagn Lid klekket ut et uvanlig musikkdrama som tar i bruk hele musikkteatret på en frodig måte. Glem alle forestillinger om opera som oppstyltet vibrato-kunst. I 3x3 er det høy fart og vare stemninger - og selvfølgelig voldsomme naturkrefter som slippes løs når stormen for alvor setter inn!

Det er over 5 år siden sist Opera Omnia kunne presentere en ny barneopera. PoY! fra 2000 ble en slager, og er blitt og blir fortsatt invitert til å gjestespille rundt om i Europa. ” Poy! er musikkteater i sin reneste form. Våget, friskt, nytenkende. En verden uten ord, men full av mening. En drømmeverden som både utfordrer og frir til barnas fordomsfrie klangverden.” (Edvard-juryen i sin begrunnelse for nominasjonen til Edvard-prisen 2001)

Glenn Erik Haugland er også mannen bak bl.a. kammeroperaen Hulda og Garborg som i fjor ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris. Operaen ble både en publikums- og kritikersuksess da den ble urfremført i 2001. "Klassiker-potensiale" skrev VG og gav operaen terningkast 5, mens både Klassekampen, NRK P2 og Nationen begeistret betegnet operaen som "dristig og vellykket" og "et gjennombrudd for Haugland som komponist".

Dette er folkene bak 3x3:
Komponist: Glenn Erik Haugland
Tekst og Konsept: Heidi Tronsmo, Glenn Erik Haugland og Tore Vagn Lid