11. mai 2005

Uredigert pressemelding fra BIT-Teatergarasjen

Stiftelsen karen foss quiet works (Norge) ”stille.rød” / Spilles 12.-13. mai, kl. 2000

Med utgangspunkt i fire av Shakespeares sonetter dreier forestillingen ”stille.rød” seg rundt ulike tema knyttet til kjærligheten. Forestillingen er andre del av en trilogi, der første del, ”Perle.Enkelt”, ble presentert i Bergen under Oktoberdans 2002. Karen Foss sine forestillinger ligger i grenselandet mellom teater og dans. Med sterkt scenisk nærvær og sans for tekst, utøver hun elementer fra klassisk dans i møtet med en mer moderne fragmentert stil. ”stille.rød” demonstrerer hennes sans for maleriske scenebilder. Vi møter sterke karakterer i et kammerspill der intimiteten er både tankevekkende og krevende.

Karen Foss har bakgrunn fra blant annet Zakraz Dansekompani sammen med koreografene Øyvind Jørgensen og Ingun Bjørnsgaard. Hun har tidligere vært kunstnerisk leder ved Carte Blanche. Foruten Karen Foss selv er Suzie Davies, Yvonne Øyen og Alan Lucien Øyen medvirkende på scenen.

Hooman Sharifi / Impure Company (Norge) ”we failed to hold this reality in mind” / Spilles 14.-15. mai, kl. 2000

Hooman Sharifi sin debutforestilling "Plutselig. Forresten, hvorfor alt det? Mens jeg." som ble presentert i BIT Teatergarasjen under Oktoberdans 2000 var starten på et spennende og markant spor på norske og europeiske dansescener. Impure Company fyller i 2005 fem år, og etter fire produksjoner presentert på utallige dansescener på fire kontinenter, er Hooman Sharifi tilbake i det formatet han startet. Hans femte produksjon "we failed to hold this reality in mind" er en soloforestilling med basis i det personlige og private. Sharifi tar et distansert retrospektivt blikk og leter etter hvilke former denne personlige materien tar.

Forestillingen er co-produsert av BIT Teatergarasjen, Monty i Antwerpen,  Recontres Choregraphiques Internationals de Seine-Saint-Denis i Paris og Springdance/works i Utrecht.