31. oktober 2005

Uredigert pressemelding fra Den Norske Opera

Den fjerde nattevakt. En opera av Gisle Kverndokk og Ivar Tindberg. Basert på Johan Falkbergets roman. Urpremiere 5. november 2005.

Etter 5 års arbeid kan Den Norske Opera endelig presentere uroppføringen av Gisle Kverndokk og Ivar Tindbergs opera DEN FJERDE NATTEVAKT.

Johan Falkbergets sterke skildring av den umulige kjærlighetshistorien mellom presten Benjamin Sigismund og Røroskvinnen Gunhild er blitt opera! Gisle Kverndokk og Ivar Tindberg har laget en opera som tar kjærlighetshistorien mellom Benjamin Sigismund og Gunhild videre til operascenen. Her lar de konflikten utspilles i en tett og dramatisk spennende komposisjon hvor musikk, scene og tekst er i kontinuerlig dialog omkring dette evige tema. Kan kjærlighetens styrke overvinne samfunnets etiske regler og dermed grunnsteinen for all akseptert vandel? Kan noe menneske tåle den indre strid som følger med dette dilemma?

- En stor historie som er velegnet for opera, og som vi maler i brede penselstrøk, sier librettist og regissør Ivar Tindberg. - Vi ønsker ikke å musealisere Falkberget gjennom en tilbakeskuende eller naturalistisk scenografi, vi ønsker å etablere en form som åpner for simultanitet og flyt, både i regien og i det visuelle uttrykket. Vårt ønske er å skape noe tidløst og universelt som ramme rundt de evige spørsmål forfatteren beskjeftiger seg med: pasjon og utroskap, skyld og soning, religiøs fundamentalisme og nåde, historie og nåtid, sier Tindberg.

GISLE KVERNDOKK har skapt sin først helaftens opera til hovedscenen, et arbeid som har tatt nærmere 5 år. - Vi har vært opptatt av å bevare og lytte oss frem til klangen og stemningen i Falkbergets språk, forteller Kverndokk. - Det er ikke mye tekst i librettoen som ikke er Falkbergets egen. Å lage libretto består jo ofte i å klippe teksten fra hverandre og dikte videre selv, men da blir språket ofte flatt og utvannet.

Både Kverndokk og Tindberg har håndplukket solistene til DEN FJERDE NATTEVAKT, operaen er så godt som skrevet for stemmene til de som synger hovedrollene. FRODE OLSEN, som Benjamin Sigismund, og HEGE HØISÆTER som Gunhild.  Sammen skal de fremskape det umulige kjærlighetsforholdet mellom Benjamin og Gunhild. Den viktige rollen som klokker, og smeden Ol-Kanelsa, tolkes av Ketil Hugaas. Les mer om solistene på: www.operaen.no

I arbeidet med DEN FJERDE NATTEVAKT kom Kverndokk og Tindberg i kontakt med en av folkemusikkens fremste utøver og pedagoger, rørosmannen SVEN NYHUS. Han har bidratt til å gi autentisk gjenskapning av folkemusikken fra Røros, og han er også med som spellemann i forestillingen. Sven Nyhus hadde selv et nært forhold til Johan Falkberget, og fikk i sin tid økonomisk bidrag fra forfatteren for å komme seg til Oslo for å få seg musikkutdannelse.

Dirigenten ROLF GUPTA har den musikalske ledelsen for produksjonen, og har jobbet tett med Kverndokks musikk i lang tid. Scenografien og kostymene er designet av TINE SCHWAB som tidligere har scenografert en rekke produksjoner ved DNO.

Rolleliste:
Benjamin Sigismund            Frode Olsen
Kathrine Sigismund             Toril Carlsen