28. februar 2006

Uredigert pressemelding fra Teatergruppen Cunning Plan

Oljepenger vs. etikk i verdens rikeste land

Teatergruppen Cunning Plan presenterer:

GLASSHUS - en personlig tragedie

på Teateret Avant Garden 26.-30. mars 2006

Det har skjedd en alvorlig ulykke på en borerigg i Nordsjøen og over hundre mennesker har omkommet. Mens verden utenfor sakte oppdager at ulykken kunne vært unngått, plotter konsernledelsen i oljeselskapet hvordan skandalen kan nøytraliseres og pengestrømmen opprettholdes…

- Vårt eget stolte nasjonalsymbol Statoil er innblandet både i korrupsjonsskandaler i Midtøsten og alvorlige brudd på sikkerhetsforskrifter i våre egne farvann, forteller regissør Pål Ødegård.

- Dagbladet og TV2 har vært fulle av mildt sagt alarmerende avsløringer de siste par årene, men jeg lurer på hvor mye mannen i gata egentlig bryr seg om dette.

Glasshus er både skrevet og produsert av et knippe Trondheims-amatører med bakgrunn i frie teatergrupper. Nå vil de etablere sin egen. Produsent Christer Andresen gleder seg til å se fruktene av mange måneder hardt arbeid med å sette Glasshus ut i live.

- Vi brenner for å lage teater, og vi brenner for å si vår mening om inntekt på bekostning av etikk og sikkerhet, sier Andresen. Han innrømmer at Glasshus ikke er et filosofisk stykke:

- Glasshus er designet for å være en veldig lite sofistikert knyttneve. Skal vi debattere om det er riktig å bedrive korrupsjon? Skal vi ha forståelse for at en konsernledelse prioriterer inntjening foran sikkerhet?

Persongalleriet i Glasshus inkluderer foruten den hardt pressede konsernledelsen både en ivrig journalist, sjefen for den regjeringsoppnevnte granskingskommisjonen, og selveste Finansministeren. Dersom oljeselskapet faller, så mister også Norge en av sine kapitalistiske grunnpilarer. Denne katastrofen må unngås for enhver pris.

- Hva er konsekvensene av at markedskreftene har blitt en naturlov?, spør regissør Ødegård. - Vi kan lett fjase med religiøse overbevisninger i andre kulturer eller fjerne tider, men det er kanskje ikke like lett å se vårt eget religiøse forhold til den globale markedsliberalismen.

Så hvordan kan man vaske blod av hendene og restaurere det store oljeselskapets navn og rykte? Med en seriøs gransking av kriminelle forhold?

- Langt i fra, sier Ødegård. - Det man virkelig trenger i en slik situasjon er en personlig tragedie.

Glasshus spilles på Teateret Avant Garden i Trondheim fra og med søndag 26/3 til og med torsdag 30/3. Inngang koster kr 60,-

For informasjon og billetter: Telefon 90593515
Epost: christer@cunning-plan.com
Internett www.cunning-plan.com