14. august 2006

Uredigert pressemelding fra Black Box Teater

Høstprogram med høyaktuell politisk kunst

Høsten på Black Box Teater er preget av humor og politisk engasjement hånd i hånd. Sesongen åpner med med ekstraforestillinger på vårens publikumssuksess, «God hates Scandinavia». Lisa Lie og Stina Kajao i SONS OF LIBERTY sjarmerte publikum og presse i senk i våres med sin trashy og ustyrtelig morsomme samtidssatire. Det handler om skandinavisk livstrøtthet, higen etter berømmelse og kjønnsroller. Det er ungt, det er rått og det er hylende morsomt. «En fest av en forestilling», ifølge Morgenbladet. (spilles 31. aug – 15. sept)

Jon Fosse har i «Suzannah – monolog for tre skuespillere» skapt et stykke med tre stemmer som flettes mesterlig sammen med hverandre. Suzannah Ibsen, dikterens kone, fremtrer i tre skikkelser - som forelsket ung kvinne, som mor og hustru som holder familien samlet, og som sørgende enke etter hans død. Suzannah har ofte blitt fremstilt som en hard kvinne som tvang sin mann Henrik til skrivebordet. Men så var det også hun som disiplinerte ham og ga ham inspirasjon til kvinneportrettene. Svenske CINNOBER TEATER har gitt Fosses materiale en svært vellykket teatermusikalsk form, og deres stilpresise behandling av Fosses tekst har fått meget god mottagelse i Sverige. S  (14. - 15. okt)

Fra LIBANON/USA kommer en politisk høyaktuell forestilling av mediekunstneren WALID RAAD (THE ATLAS GROUP). Raad har hatt et kontinuerlig fokus på borgerkrigene i Libanon og konfliktene mellom Israel og araberverdenen i sine arbeider. I «I Feel A Great Desire To Meet The Masses Once Again» tar han utgangspunkt i den gangen han ble anholdt på flyplassen i New York og forhørt av politiet og FBI i flere timer. Dette leder ham videre til hva Khaled el-Masri, Maher Arar, Mamdouh Habib ble utsatt for: kidnapping iscenesatt av myndigheter - såkalt «rendition» - først tatt i bruk av CIA på 90-tallet, men en praksis som i det siste har økt i omfang verden over. (1. - 2. nov)

Dramatikeren FINN IUNKER får endelig sin satiriske tekst «Ifigeneia» satt opp på en norsk scene, og det av kompaniet VERK PRODUKSJONER. Iunkers stykke er en parafrase over Euripides’ klassiske tragedie, «Ifigeneia i Aulis». I Iunkers moderne språkdrakt er det lett å kjenne igjen kynismen hos mektige statsledere fra våre egne dager. I et knapt og stilistisk vittig dramaspråk skildres de greske soldatenes stadig skiftende beveggrunner for å utradere nabostaten Troja og stormaktens trivielle egenhensyn. (28. okt – 5. nov)

De nye, europeiske festivalyndlingene ABATTOIR FERME (som betyr stengt slakteri) har skapt både sjokkoverskrifter og en voldsom begeistring i hjemlandet Belgia. I november kommer dette unge teaterkompaniet til Oslo med to forestillinger: «Indie», en rå fremtidsvisjon som tar i bruk ekstreme virkemidler, og «Galapagos», en slags «Ondskapens hotell» som bl.a. inneholder en S/M-scene mellom mor og sønn. Begge forestillinger kretser rundt det avvikende og søker etter det humane bak avskyeligheter og tabuer.  (14. - 17. nov)

Et av New Yorks absolutt mest anerkjente kompanier, ELEVATOR REPAIR SERVICE, gjester Norge for første gang i desember, og det med en forestilling som oppnådde kultstatus allerede før den hadde hatt premiere, nemlig den 6 timer lange iscenesettelsen av F. Scott Fitzgeralds klassiker The Great Gatsby, her kalt «Gatz». En humoristisk og fantasifull forestilling, med 3 pauser og gratis matservering underveis, gjør dette til en teaterhappening av de helt sjeldne! Eller som en anmelder skrev: «Du er kanskje redd for fordøyelsesbesvær, men dette teatrale kakestykket går ned på høykant slik du sluker en bestselger: uten å la en smule gå til spille.» – Le Soir (Belgia)  (7. - 8. des)

For mer informasjon, kontakt Black Box Teater v/Marianne Dyrnes Vallat på tlf. 23 40 77 73 / 98 04 67 77, e-post marianne@blackbox.no <mailto:marianne@blackbox.no> . For pressebilder og annen informasjon, se www.blackbox.no <http://www.blackbox.no/>.