26. august 2006

Uredigert pressemelding fra Trøndelag Teater

"Pingvinhjelpen" - urpremiere på famileforestilling av Erlend Loe

Erlend er Loe er på krigsstien på Gamle Scene på Trøndelag Teater. Fra 30. august starter han en offensiv mot håpløse foreldre.

Mammaen og pappaen til Lone er uforbederlige. De har det så travelt med å holde en pyntelig fasade og huset så strøkent at den ensomme jentungen blir usynlig. Hun føler seg som nesten ikke-eksisterende, en datter som går i ett med resten av møblementet og tapetet.

Her er det Bismarck kommer til unnsetning. Firmaet hans som tar seg av sånt – heter PINGVINHJELPEN. Han er en Keiserpingvin som har havnet i Norge etter diverse viderverdigheter. Hans metode er tuftet på militær praksis i sitt voksenopplæringskurs i barneoppdragelse: Først bryte ned, og etter hvert bygge opp. Hjernevaskingen har til hensikt å gjøre foreldrene bedre skikket til å ta seg av barna og deres behov...

Teatret vil ikke røpe hvordan dette utvikler seg, men kan love at overraskelsene står i kø. Det blir garantert en kostelig, makeløs forestilling. Erlend Loe kan dette. Historien om pingvinhjelpen appellerer like mye til barn som til voksne – underfundig og morsom, men med en seriøs undertone som gir stykket nok en dimensjon.

Regi: Anne Marit Sæther

Scenografi og kostymer: Gilles Berger

Komponist: Martin Smidt

Lysdesign: Eivind Myren