8. desember 2007

fra
Den Nationale Scene

Variert repertoar med humor, drama og musikal

Bjarte Hjelmeland lanserer i dag programmet til sitt første år som teatersjef ved Den Nationale Scene. Den nye teatersjefen byr på et år med forrykende komedier, erotisk drama, storslått musikal og en sterk satsning både på barn og unge og mye, mye mer.

- Vi ønsker å gjøre terskelen lavere for folk som ikke er vant til å bruke dette fantastiske huset. Vi vil arbeide aktivt med å nå frem til nye publikumsgrupper, som kanskje ikke vet at teater er noe for dem, forteller teatersjef Bjarte Hjelmeland om sitt valg av både repertoar og sin ambisjon om å åpne Den Nationale Scene mer mot både Bergens befolkning og vestlendinger generelt. Som et ledd i dette lanserer teatret kampanjen UNDER 30, som gir unge mennesker halv pris på utvalgte forestillinger.

Åpner med panikk
Teatret i Bergen starter teateråret 2008 allerede den andre helgen i januar med to premierer. Store Scene åpner med suksesskomedien Panikk i kulissene av Michael Frayn, hvor vi får et hjertelig gjensyn med skuespillerne Lasse Lindtner, Kjersti Elvik, Sigmund Sæverud og Jan Martin Johnsen. På Småscenen er det Norgespremiere på Sjalusi av tysk-argentinske Esther Vilar. Stykket har siden urpremieren i 2001 blitt spilt over hele Europa, og blir nå vist for første gang i Norge.

Erotikk og revolusjon
Store Scene vil i 2008 vise tre høyst forskjellige forestillinger. Fra humor på høygir i årets første måneder blir det erotisk drama når
Farlige forbindelser har premiere 5. april. I de sentrale rollene finner vi blant andre Gard Skagestad og Marianne Nielsen, som nylig ble kåret til årets skuespiller i Norge. Farlige forbindelser
ble en umiddelbar suksess da Christopher Hamptons dramatisering av 1700-tallsromanen (med samme navn) hadde premiere i London i 1985.

Høsten 2008 på Store Scene er viet kanskje verdens mest populære musikal, Les Misérables. Det sies at dette er musikalen som har alt. Lidelse og opprør, kjærlighet og håp. Fantastisk musikk og spektakulære masseopptrinn. Anders Baasmo Christiansen vil ha hovedrollen som Jean Valjean, i tillegg vil Helge Jordal, Lasse Lindtner, Monica Hjelle og en av Bergens unge sangstjerner, Christine Guldbrandsen, stå i spissen for et stort ensemble av skuespillere, sangere og musikere i et av teatrets største satsninger noensinne.

Barn og unge
Tilbudet mot barn og unge vil også stå sterkt i årene fremover, og vil være preget av både store familieforestillinger med musikk, fart og spenning og babyteater for de aller minste. Teateråret for barna starter med Thorbjørn Egners
Dyrene i Hakkebakkeskogen, som er en av Norges mest kjente barnefortellinger, og den har blitt hyppig spilt både i teater og på radio gjennom flere generasjoner. Den Nationale Scene ønsker å la nye generasjoner bli kjent med alle sangene, og hele den morsomme og spennende fortellingen om kakeglade skogsmus, lumske rever og dobbeltpeprede pepperkaker. Høsten fortsetter med Egner og nypremiere på Hordaland Teaters vellykkede modernisering av Karius og Baktus. I tillegg vises førjulsforestillingen Okse og Esel
av Norbert Ebel fra midten av november. Teatret fortsetter også med Babyteater, teater for dem mellom 0 og 3 år, på dagtid både om vinteren og høsten.

I samarbeid med Hordaland Teater og  Sogn og Fjordane Teater satser DNS på ungdomsteater, med forestillingene Kulde av Lars Norén og Simons historie (urpremiere) av Stig Amdam. Forestillingene vil ha premiere på Småscenen i november og vil også turere både i Hordaland og Sogn og Fjordane.

Både komedier og drama på biscenene
Småscenen og Lille Scene vil være preget av både klassikere og nyere dramatikk, komedier og drama. 12. april er det premiere på Arthur Millers Pulitzervinner
En handelsreisendes død med Lasse Lindtner i den ledende rollen. Om høsten er det klart for en helt annen sjanger på samme scene, nemlig Werner Schwabs ”radikalkomedie” Folkeutrydning eller Leveren min får du aldri
.

Årets festspillforestilling fra teatret er komedien Kunst, om vennskap som settes på prøve i møte med moderne kunst. Bjarte Hjelmeland skal selv ha regien på stykket. Den vil også spilles om høsten, i repertoar med Edward Albees debutstykke The Zoo Story. Dette er to enkle forestillinger med fokus på historien og skuespilleren, som kler intimscenen Lille Scene.

Testlink