4. januar 2008

fra Rogaland Teater

BESØKSREKORD i Stavanger

Rogaland Teater opplevde sitt beste år noensinne i 2007. Ny besøksrekord, rekordmange produksjoner og glitrende omtaler av de kunstneriske prestasjonene gir teatret all grunn til å juble.

De røde lyktene har glødet ofte over inngangene til teatret i år, og den gamle besøksrekorden fra 2004 på 119 905 ble slått ettertrykkelig ned i støvlene. Hele 129 370 besøkende var innom Rogaland Teater eller så produksjoner hvor teatret var samarbeidspartner i 2007.

– Det er med stor glede og stolthet vi kan melde om et rekordår i 2007. At vårt publikum deler vår interesse og vårt engasjement ved å komme i hopetall, er fantastisk. Det betyr at teater er viktig for vårt publikum, og stimulerer oss til å jobbe med å skape mer og enda bedre teater framover, sier direktør Merete Eik ved Rogaland Teater.

Best besøkt var stavangerkomedien Maktå på Straen, som hadde premiere lørdag 3. november. I 2007 så 18 692 personer denne forestillingen. Komedien spiller videre gjennom januar og februar i år.

Også forestillingene Gift (12 708 besøkende), Det tusende hjertet (12 120) og Skyfri Himmel  (17 725) var populære oppsetninger i fjor. I tillegg ble Skyfri Himmel sett av 3171 personer da Eidsvåg-musikalen gjestet Det Norske Teatret i Oslo med fire forestillinger i juni.

Blant samarbeidsprosjektene trakk Barnas store julerevy 2007 (Nisseraketten, sett av 8 024) i Sola kulturhus, Da Hana møtte Henne på Hall Toll (5 379) og Jo Strømgren Kompanis to forestillinger Hospitalet og Orkesteret (3 600 til sammen) flest publikummere.

Bredt repertoar
Rogaland Teater feiret sitt 60-årsjubileum i 2007. Repertoaret gjennom jubileumsåret innholdt 14 egne produksjoner, hvorav fire var norgespremierer og tre urpremierer. Produksjonene var jevnt fordelt mellom vår- og høstsesongen.

Årets første premierer var Jon Fosses drama Dødsvariasjonar og Ungdomsteatrets muntre skråblikk på det norske samfunnet i Jesper Halles Mislykte nordmenn.

Tre forestillinger hadde premiere i april: Leo Tolstojs Anna Karenina på Hovedscenen 14. april, Verkeleg av Gyrid Axe Østeng i Teaterhallen 20. april og Lee Halls Cooking with Elvis på Intimscenen 21. april.

Espen Hana og Karoline Krüger presenterte kafémøtet Da Hana møtte Henne i Teaterhallen i mai. Forestillingen ble så populær at den ble satt opp igjen på Hall Toll i høst.

I juni realiserte vi ideen om å tilby sommerteater for barn og unge. Skatten på Sjøroverøya på holmen Natvigs Minde ble en suksess med 3912 besøkende fordelt på 12 forestillinger.

Travel høst
September startet med dobbeltpremiere på forestillingene Karl og Anna i Kjellerteatret og Gift på Hovedscenen. Gift-oppsetningen var første gang en dramatisert versjon av Alexander L. Kiellands roman ble vist på scenen.

Vår første produksjon beregnet på barn i barnehage- og småskolealder - Har du tid…? - hadde premiere i Teaterhallen 6. oktober. Forestillingen var teatrets gave til de aller minste gjennom jubileumsåret.

Lørdag 3. november hadde vi hele tre premierer på én dag: The New Electric Ballroom i Kjellerteatret, Bakkantinnene på Intimscenen og Maktå på Straen på Hovedscenen.

Tre uker senere var det urpremiere på Barne- og ungdomsteatrets forestilling Det tusende hjertet på Hovedscenen. 38 barn fra 8 til 19 år deltar i forfatteren Tore Renberg og musikeren Janove Ottesens fabulerende familiemusikal. Forestillingen har mottatt meget gode kritikker i nasjonale og lokale medier, og teateret har gitt ut en egen CD med sangene fra forestillingen.

I perioden 19. november til 1. desember spilte vi faktisk fem forestillinger om dagen fordelt på våre fire scener. Aldri har det vært vist så mye dramatikk samtidig på Rogaland Teater.

Jevnt over er Rogaland Teaters oppsetninger godt mottatt av kritikerne. Bakkantinnene og Karl og Anna er nevnt blant årets beste teaterstykker av NRKs ekspertpanel. Superlativene haglet over Det tusende hjertet etter premieren, og stykker seiler opp til å bli en ny klassiker.

Barne- og ungdomsteatret
I 2007 var det 50 år siden barneteatret vårt ble stiftet. Jubileumsfeiringen startet 27. januar med innvielsen av  Barne- og ungdomsteatrets eget bygg – Teaterhallen. Den gamle turnhallen er renovert for over 30 millioner kroner og fremstår i dag som et moderne black box-teater med mange muligheter.

Første oppsetning på vår nye scene var Mislykte Nordmenn i januar. Siden har vi vist forestillingene Verkeleg, Da Hana møtte Henne, Har du tid…? og flere gjestespill i Teaterhallen.

Verkeleg var en del av DUS-festivalen (Den unge scenen), som vi arrangerte i april. DUS er et mangeårig prosjekt opprettet i 2003 for å stimulere til produksjon av dramatikk for ungdom.

Til vår store glede bidro Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune med øremerkede midler til videreutvikling av Barne- og ungdomsteatret, til sammen nærmere 1,9 millioner kroner. Disse midlene kunne benyttes til ekstraordinær, høy virksomhet gjennom jubileumsåret.

Skrivekonkurransen Skrivelyst mottok hele 47 bidrag da fristen for innsending gikk ut 1. oktober. Fire ungdommer er plukket ut til å være med på å arbeide fram tekst som skal sendes ut på turné i Rogaland høsten 2008. Prosjektet er gjort mulig gjennom selskapet Smedvig Eiendom AS’ gave på 2,3 millioner som ble gitt Barne- og ungdomsteatret i juni.

Ny teatersjef
Scenografen, billedkunstneren og musikeren Arne Nøst ble ansatt som teatersjef Hanne Tømtas etterfølger 23. november. Nøst tiltrer 1. januar 2009, samtidig som Hanne Tømta tiltrer som ny teatersjef ved Nationaltheatret.

Stavanger, 4. januar 2008

Merete Eik
Direktør
Tlf. 901 84 600