AKTUELT / Pressemeldinger
(annonse)

Denne side publisert
1. september 2008

HOVEDSIDE
Om Teaternett
AKTUELT
Nyheter
Meldinger
I mediebildet
Pressemeldinger

Artikler

Arkiv
SØK



Uredigert pressemelding
fra Stavanger 2008


Oskaras Korsunovas Teaterkompani og Shakespeare i Stavanger

I september presenterer Stavanger2008 tre ulike Shakespeareforestillinger i Stavanger-regionen. Oskaras Korsunovas lager teater som engasjerer, provoserer og triumferer. Når ensemblet hans gjester kulturhovedstaden er det grunn til å vente det uventede.

Vi inviterer til tre flotte teateropplevelser i Europas kulturhovedstad. Det litauiske Oskaras Korsunovas Teaterkompani er det tredje gjestekompaniet Stavanger2008 har besøk av. Teaterkompaniet er kjent for å spille klassikerne som om det var moderne dramatikk, og moderne dramatikk som om den var klassisk. I Stavanger og Sandnes viser kompaniet tre stykker av Shakespeare.

Oversikt forestillinger i Stavanger og Sandnes:

Romeo og Julie
2.-4. september, Rogaland Teater kl. 1930 begge dager.

Hamlet Verdenspremiere!
9.-11. og 13. september, Rogaland Teater kl 19.30 alle dager med unntak av ekstraforestillingen 13. september som begynner klokken 18.00.

En midtsommernatts drøm
16.-17 september, Sandnes kulturhus kl 19.30 begge dager. For anmelder- og pressebilletter vennligst kontakt Herbjørn Tjeltveit. Det er mulig å få pressebilletter til alle forestillingstidspunktene.

Kontakt:
Herbjørn Tjeltveit
Kommunikasjonsrådgiver
Stavanger2008
Telefon: 51 91 27 98 og 41 51 04 48
Epost: htj@stavanger2008.no

Romeo og Julie er ikke en romantisk kjærlighetshistorie, sier regissør Oskaras Korsunovas. – Det er et sosialt drama om hvordan kjærlighet kan oppstå og blomstre i et miljø fullt av krig og hat, som i Verona. I Korsunovas utgave av klassikeren er handlingen lagt til to rivaliserende pizzasjapper. I kampens hete flyr sinnet, hormonene og melet over scenen. Familiene Montague og Capulet har ligget i strid så lenge at ingen lenger husker hvorfor. Hatet blir dyrket som en tradisjon. Korsunovas peker på Shakespeares tragedie som et slående eksempel på verden i dag: Vi finner oss ytre fiender for å styrke vårt eget fellesskap. I Romeo og Julie er det kjærligheten som viser at forskjellen og hatet mellom de to familiene er en illusjon. Kjærlighet skaper frihet, og i kjærligheten er det ingen motsetninger. Men for Romeo og Julie går veien til friheten som kjent gjennom døden. Når barna dør, knuses tradisjonen som foreldrene har kjempet for. Kursunovas lager forestillinger som engasjerer alle sanser. Stavanger2008 er stolt av å presentere verdenspremieren på Korsunovas versjon av Hamlet. Bevegelsene, bildene og ordene, visjonene og lydbildene han uttrykker gjennom skuespillerne, smelter samen til en helhet. Korsunovas tror dessuten på publikums medskapende kraft. – Teaterets rom er i publikums fantasi, sier han. Og han sier mer: - Hamlet-spørsmålet synes absurd for oss med det første. Vår tilværelse er så komfortabel, framtiden virker nærmest garantert. Men faktum er at framtiden finnes inni hver og en av oss, og ikke i politiske slagord eller markedsføring. Vi trenger å rive ned sløret som gjemmer livet for oss. Vi må rive opp vår tilsynelatende trygge eksistens. Sikkerhet kan være veldig farlig.” Oskaras Korsunovas En midtsommernatts drøm er en svært uvanlig versjon av den ellers så fargerike romantiske komedien. Skuespillerne står delvis skjult bak et brett, som erstatter både kulisser og overdådige kostymer.

- Når vi snakker om En midtsommernatts drøm, ser vi gjerne for oss et kostymeeventyr, eller hører Mendelssons bryllupsmarsj, sier Korsunovas selv. Regissøren fortsetter: I denne forestillingen forsøker vi å formidle stykkets drømmeaktige natur på scenen. Publikum vil få se en forestilling nesten blottet for effekter. Brettet fungerer som en slags veiviser inn til tilskuerens fantasi. Jeg synes det er viktig at når skuespillerne står frem på scenen, så skal tilskuerne ikke danne seg noen forutfattede meninger, men bare gi seg over til sin egen fantasi. Alle forestillingene er tekstet på norsk og engelsk, og spilles på litauisk.

Oskaras Korsunovas Teaterkompani
Oskaras Korsunovas Teaterkompani ble etablert i 1999 i Vilnius i Litauen, og bestemte seg fra starten for å være uavhengig: Teatret skulle ikke være avhengig av støtte og subsidier, det skulle verken ha en fast scene eller et fast hus. Det ville kutte alle forbindelser med det litauiske teateret på den tiden – for å skape et nytt. Og det skulle spille tidens nyeste dramatikk. Den manglet på landets scener da.

Korsunovas er regissør og kunstnerisk direktør for det som i dag heter OKT/Vilnius byteater. Han er født i 1969 i Vilnius. Da Korsunovas sammen med andre kunstnere skapte OKT, skulle det ikke være et teater som begrenset seg til en estetisk søken, men som snarere ønsket kontakt med folk som opplevde sin samtids dramaer. I løpet av to år var et stort repertoar klart. Det inkluderer både moderne dramaturgi og klassikerne. Shopping and Fucking av Mark Ravenhill, En midtsommernatts drøm av William Shakespeare, Fireface av Marius von Mayenburg, Mesteren og Margarita av Mikhail Bulgakov, Ødipus Rex av Sofokles, Romeo og Julie av William Shakespeare, Playing the victim av Oleg og Vladimir Presnyakov, og mange flere. Suksessen kompaniet møtes med, skyldes et lag likesinnede kunstnere: Scenograf Jurate Paulekaite, komponist Gintaras Sodeika, koreograf Vesta Grabstaite, kompaniets egne skuespillere, og skuespillere fra andre litauiske teatre. Oskaras Korsunovas tilhører en generasjon av regissører som har trukket til seg oppmerksomhet fra organisatorer av en rekke internasjonale teaterprosjekter og initiativer, og ses på som en energikilde for et nytt teater. Siden 1990 har han regissert nær 30 oppsetninger i litauiske teatre og i utlandet. Produksjonene hans har turnert en rekke festivaler i Europa, USA, Asia og Australia. Han satte opp Jon Fosses Vinter på Torshov i 2003, og Strindbergs Til Damaskus på Nationaltheatret i Oslo i 2006. Samme år vant han også den høythengende europeiske teaterprisen for ”New Theatrical Realities”, en pris som deles ut til yngre, nyskapende kunstnere.

OKT/Vilnius byteater er konstant på let etter et moderne teaterspråk som kan korrespondere med samtidens rytme, som analyserer myten om det moderne mennesket, og kan egge publikum til mulighetene for andre handlinger eller et annet liv. Black Box Teater.

Teaternett formidler uredigerte pressemeldinger fra norsk og internasjonalt teater. Teaternett mottar ingen betaling eller andre former for motytelser for denne tjenesten. Vi forbeholder oss retten til uten forklaring å publisere, eller la være å publisere innkomne meldinger. Hjelp oss å være oppdatert! Ønsker ditt teater å formidle noe - send oss en pressemelding!
Vår epostadresse: 
teaternett@teaternett.no