26. september 2008

fra Parkteatret

The World of Vaudeville

Vaudeville oppstod opprinnelig i Frankrike og hadde sin storhets-tid i USA sent på 1800- og begynnelsen av 1900-tallet. Vaudeville-teatrene hadde en variert scenefremførelse som omfattet bla. burlesque, trylling, akrobatikk, utbryterkunst, sketsjer og musikk. Best Of Burlesque tar denne kvelden opp Vaudeville tradisjonen og presenterer et fantastisk show innen Burlesque og varieté underholdning.
Best Of Burlesque har fra før presentert storslagne Burlesue-show på Parkteatret i Oslo i år med det beste av norske og utenlandske artister innen Burlesque-formatet. Nå går gründerne fra Red Planet og Kulturarena noe videre i verden av delvis glemt retro-kultur og innlemmer fler showelementer, for å gjenopplive eimen av teaterkultur fra gamle dager, før TV ble allemannseie.

FIN JON (N):
Fin Jon er Norges mest kjente tryllekunstner med aktivitet siden 60-tallet. Han er æresmedlem av trylleforeningen Magiske Cirkel Norge. I 10 år underholdte han på Crazy Horse i Paris, flere år i Monte Carlo, Tyskland, samt hatt engasjementer i Las Vegas, Tokyo, London. Han står internasjonalt som oppfinner av flere magiske hemmeligheter, heriblant "The Dancing Tie" som amerikanske David Copperfield har tatt opp i sitt repertoar. Finn Jon gjort sigarer, såpebobler og svevenumre til sitt varemerke.

TRIXIE MALICOUS (N):
Trixie Malicious har alt det den perfekte Burlesque-danser skal inneha av skuespiller-prestasjoner. Med det vel så forførende glimt i øyet som det å være protoypen på en blondinne fra vitsenes verden, sjarmerte hun Oslo med sin glimrende opptreden på Midnight Burlesque i januar. Trixie er "Bump & Grind Dancer", "Go-Go Dancer" og Pin-Up modell av yrke. Fra Vancouver, Canada tok hun med seg sine talenter til London for å bli en av de mest populære "britiske" artister, som og Rock´n´Roll Europa stadig vil ha.

BAZOOKA BOPPERS (N)
Fra å være 5 ville rawk-chix i 2002 til å utvide konseptet til å bli 10 menn og kvinner på scenen har Bazooka Boppers gått gradene i show-biz. Idag står deres nye Rock &Soul-konsept stødigere enn noensinne og trekker mye begeistring blant nye og gamle fans. Siden video og plate-releasen i mai har de fyllt Oslo rocke-scener flere ganger og er blitt mer enn klare for å erobre verden. Som Vaudeville-teatrets husband skal de sørge for at beina overtar for de stive blikk.

EMPRESS DEVILINA & MISS INTOXICA (N)
Denne duoen som nå utgjør The Fleshoticas er Trixies norske medsøstre og er selve beinmargen i den norske Burlesque-scenen, med sine utsøkte og stadig ny-oppfinnende show-koregrafier. Fra starten med Jungle Exotica i 2006 og fram til nå er duoen og blitt en stor ønsket del av den internajonale Burlesque-scenen. Mon tro hva de har funnet på nå....

THE PROFESSOR
The Professor er den ubestridte konge av slapstickhumor og den perfekte presentør for ethvert teater i verdenen av utfoldelse. Med teater og film-oppsetting fra sin scene i London gjennom 20 år liker han å spille på hele sin entertainer-bakgrunn og har stadig en ny skreddersydd rolle-karakter på lur.

DIEGO VICENTE RAMON DE LA VEGA RAMIREZ
Diego Ramon er fra Buenos Aires, men ble landsforvist til Norge etter å ha tatt seg inn på slottet på akrobatisk vis og befruktet alle døtrene i det argentiske kongehuset. I Oslo kom han på bedre tanker og var med å grunnlegge landets første capoeiraklubb - Grupo União na Capoeira. Som utøver jobber han i skjæringspunktene mellom sirkus, capoeira, dans og teater, har han opptrådd i en lang rekke sammenhenger på torg, scener og TV. I 2004 etablerte han kompaniet Sirkus Sapiens.

LOLA DIAMOND
Lola Diamond er nykommer på den norske Burlesque-scenen og prøver stadig å stjele rampelyset før hun må jages av scenen.....

DJ LEAST EXPECTED