6. oktober 2008

fra Hamar Teater

Oktober på Hamar Teater

Torsdag 9/10 kl 20.00
SÅNGER AV VYSOTSKIJ: Som om livet hang på hver stavelse....

Den russiske skuespilleren og visesangeren Vysotskij skrev over seks hundre sanger, få av dem tillatt av myndighetene, men til tross for det spredt - på privatinnspilte, piratkopierte kassetter. Slik ble han det lille menneskets stemme. Dan Fägerquist (f. 1974) har tidligere gitt ut to CD-inspillinger med Vysotskijs sanger oversatt til svensk og holdt flere anerkjente turneer i Skandinavia med gruppene ELDSJÄL og KRÅKORKESTERN. Høsten 2008 har Fägerquist et tyvetalls konserter i Norge, alene på scenen med Vysotskijs sanger og en gitar. Med nerve og glød, brutalt og ømt på samme tid, gir han en avkledd, sterk konsert med sanger om det å være til. UNGDOM/VOKSNE

Tirsdag 07/10 kl 18.00, søndag 12/10 kl 15.00
og tirsdag 14/10 kl 18.00

SOKK
med Phillip Stengele og Sarah Jaggi

Phillip og Sarah har laget en forunderlig forestilling for de aller minste. Lese avis eller henge opp tøy? Tøy, gøy, med tøy? Avis, gris? griseavis? Sokk, smokk? Trenger sokken smokk? Hva får vi så? En teaterforestilling for de små! (og kanskje foreldrene også...)Lengde: ca en halv time Passer for BARN MELLOM 2 - 4 ÅR

Fredag 17 oktober kl. 19.30
DE SISTE KLOKE PÅ TERRA NOVA av Henrik Wergeland

Regi: Bentein Baardson

Medvirkende: Rut Tellefsen, Bård Owe, Morten Rørht, Pia Tellefsen m.fl. Wergelandsårets storsatsing gjester Hamar Teater! Dyrere korn...Global matvarekrise.... Hørt det før? Dette er Wergeland for 173 år siden. Nå omgjort til Wergelands satiriske blikk på vår nåtid... En humoristisk forestilling om menneskets dårskap og grådighet. Stort ensemble og 12 barn fra Solvang skole!

...Det er en svart, kynisk og bitende politisk fabel om et korrupt samfunn der pengemakten rår...men det som virkelig gjør De Siste Kloke til en sjelden fryd er det poetiske overskuddet, den språklige kraften og spensten som gjennomsyrer teksten og gir den vinger. Her har manusbearbeider Rut Tellefsen gjort en glimrende innsats, og både instruktør Bentein Baardson og ensemblet makter å levendegjøre dette..(Ida Lou Larsen i Klassekampen 30.6 2008)

Spilletid: ca 80 minutter

Obs!Hamar Teaters priser og klippekort gjelder ikke dette gjestespillet! Bill priser: ordinær 260,- honnør 195,- grupper over ti 195,- stud. mod.150,- UNGDOM/VOKSNE

Tirsdag 21.10 kl 18.00

NÅR DET STOKKER SEG FOR STEIN Monolog med Peter Kippersund

En steingærn geologiprofessor skal ha foredrag om de geologiske forhold i Norge. Han ønsker å bruke powerpoint og datateknologi til å gi publikum en grundig innføring. MEN teknisk installasjon kan være lunefull og professoren må ta i bruk utradisjonelle virkemidler i sin formidling (man tager hva man haver!). Er du ikke interessert i platetektonikk, skiveforflytninger, atomenes bindinger, gruvedrift og flotasjon av mineraler, tror du? Nå skal vi se! Etter forestillingen er det QUIZ.... Er lava egentlig bringebærsyltetøy og hvor mye trøkk skal malmen ha for å danne svovelfis? FRA 9 ÅR OG OPPOVER

Tirsdag 28.10 kl 18.00

ONDSKAPEN Monolog med Kim Eidhagen

Ondskapen er en enmannsforestilling bassert på Jan Guillous selvbiografiske bok. Forestillingen handler om Erik, en ung gutt som tidlig lærer å slå tilbake og at det du må kunne, er å mestre Frykten. Det er den som gjør deg svak. Takler du den tåler du alt, både farens nese og piskeslag, kameratoppdragelsen fra prefektene på kostskolen og ikke minst Pepper i Firkanten...

Kim Eidhagen er sterk i sin tolkning. Spesielt situasjonstablåene, der han spiller de andre deltakernes roller, er mesterlig utført . (Romerikes blad 26.10 2008) UNGDOM/VOKSNE

Generell info:

Kafeen og billettsalget åpner en time før forestilling.