20. oktober 2008

Mann uten hensikt

PREMIERE 25. OKTOBER PÅ INTIMSCENEN

Av Arne Lygre

En samtidsfabel om identitet, sannhet og løgner

Peter er en mann med penger, ambisjoner og visjoner. Han vil anlegge en ny by med boliger, fabrikker og mange innbyggere.

– Hvis det ikke lykkes? spør Bror.
– Det er forskjellen på en som lykkes og en som...deg, svarer den mer risikoinnstilte Peter.

Sammen realiserer de planene. Etter hvert som årene går, fylles byen med mennesker og liv. Men oppgjørets time nærmer seg, og Peter kjenner døden puste ham i nakken. Andre familiemedlemmer begynner å dukke opp. De er ikke alltid dem de gir seg ut for å være...

Regissør: Vladimir Bouchler
Scenograf: EVEN BØRSUM

Med:
Marianne Holter, Øystein Martinsen, Lars Funderud Johannesen, Mette Langfeldt Arnstad, Cato Skimten Storengen, Ragnhild Arnestad Mønnes, Anders Dale.

Arne Lygre, dramatiker
Arne Lygre debuterte som forfatter i 1998, med skuespillet Mamma og meg og menn som ble uroppført på Rogaland Teater samme år. Siden har han skrevet fire andre skuespill. Stykkene er oversatt til ti språk, og er publisert i bokform og spilt på teatre over hele Europa. Ett av de siste, Mann uten hensikt, ble satt i scene av regissør Claude Régy på Odeon Theatre i Paris høsten 2007, denne produksjonen skal deretter turnere i Belgia, Sveits og Canada. Lygre skrev sin første novellesamling i 2004, Tid inne, som han fikk Brageprisen for. I 2006 ga han ut romanen Et siste ansikt, som ble svært godt mottatt av kritikerne. Hans andre roman, Min døde mann, gis ut i august 2009.

Vladimir Bouchler, regissør
Vladimir Bouchler arbeider som frilans skuespiller og regissør rundt i Europa. I tillegg underviser han ved en rekke film- og teaterskoler. Han er utdannet skuespiller ved instituttet for dramatisk kunst i Tasjkent og regissør ved teaterskolen Schukin i Moskva. Han har vært direktør for den første festivalen for alternativ film og teater i Usbekistan, og er én av grunnleggerne av E&C Media, et produksjonsselskap for film og teater med base i Brussel.

Pressevisning:
Vi inviterer til pressevisning på Mann uten hensikt på Intimscenen,
mandag 20. oktober kl. 11.30. Påmelding snarest.

Anmeldere:
Påmelding anmeldere innen fredag 24. oktober til undertegnede.

Ingrid Milde
Presse- og informasjonsansvarlig