10. november 2008

Black Box Teater

Mørk og hypnotiserende kritikk fra Belgia

Abattoir Fermé (Belgia): «Tourniquet»
Fredag 14. og lørdag  15. november kl 19.00. (Store scene)

Det belgiske teaterkompaniet Abattoir Fermé leverer med Tourniquet en parallell verden av ondskap og blasfemi med så mange gjenkjennelsespunkter at vi ikke lenger vet hvor vi hører hjemme.

Abattoir Fermé betyr stengt slakterhus på norsk, og det som skjer på scenen i deres forestillinger minner en også i større grad om ting som skjer bak lukkede dører enn det som vanligvis formidles fra en teaterscene. Uttrykket er mørkt og dystert og henter sin inspirasjon fra de mørkeste delene av menneskets sinn. Når denne mørke og ubehagelige tonen blander seg med et drøss av populærkulturelle referanser oppstår det et usammenlignbart og til tider provoserende teateruttrykk.

I Tourniquet er de mange populærkulturelle referansene hentet fra blant annet Hollywood, cabaret, gotiske stumfilmer og skrekkfilmer fra 1920-tallet i tillegg til horror, science fiction og tidlige zombie-filmer. Men det er ikke bare moro og underholdning de ønsker å få frem ved å bruke velkjente elementer på scenen, de populærkulturelle referansene brukes i en dyp og hypnotiserende kritikk. Det hele er på kanten til blasfemi der religiøse og politiske symboler brukes eksplisitt for å fremme et voldsomt ubehag. Mennesker ofrer og ofres, de gulper opp blod og står opp igjen fra de døde. Skillet mellom liv og død utviskes sakte.

Tourniquet byr ikke på noen klar handling eller utvikling, men presenterer en rekke fascinerende tablåer som i fellesskap skaper en underlig, urovekkende og fantastisk helhet.

«Et høydepunkt... en hypnotisk opplevelse og en av årets beste forestillinger» De Standaard

«Sterkt og mystisk... en ekstremt intens og vakker forestilling» Radio 1, Belgia