10. november 2008

Norsk scenekunstbruk

Showbox 08

Norsk scenekunstbruk arrangerer for fjerde gang scenekunstfestivalen Showbox 11. – 15. november i Oslo. Showbox er en arena for scenekunst med fokus på barn og unge. I løpet av fem novemberdager vil det vises 17 forestillinger, presentasjon av fremtidige scenekunstprosjekter, fagprat og seminar. Festivalen starter tirsdag 11.nov kl.19.00 på Black Box teater med offisiell åpning ved statssekretær Halvard Ingebrigtsen, deretter vil Danse- og teatersentrum dele ut sin Scenekunstpris 2008 (prisen gis til en fri scenisk gruppe/prosjekt som utviser et stort kunstnerisk mot i sitt arbeid). Festivalens åpningsforestilling er Hvitt løp av Karen Foss Quiet Works, et spennende samarbeidsprosjekt med norske og tsjekkiske utøvere.

Scenekunstbruket som nasjonal aktør for scenekunst i Den kulturelle Skolesekken ønsker å bidra til en videre utvikling og styrking av scenekunstfeltet for barn og unge. Det er derfor svært viktig at det er en pågående kunstnerisk og faglig dialog om scenekunst for de mellom 0-20 år, og Showbox er et av våre bidrag til dette.

Av de ulike forestillingene som vises kan vi nevne den kritikerroste Rust av Katma. Forestillingen ble en stor suksess under Festspillene i Nord-Norge, og nå har du altså mulighet for å få sett den her i Oslo. Et annet interessant kompani som gjester oss er det britiske dansekompaniet StopGAP Dance Company med forestillingen Portfolio Collection. StopGAP er et nyskapende dansekompani av høy kvalitet som utfordrer mange av forestillingene vi har om dans, både tradisjonell dans og samtidsdans, og i denne forestillingen integreres dans av profesjonelle dansere med en profesjonell danser i rullestol og en profesjonell danser med down syndrom.

”Kunst for barn og unge - i voksnes (selv) bilde- Et seminar og en mønstring” er tittelen på årets heldagsseminar som finner sted 13.nov. Dette er et samarbeid med Kunstløftet v/Rolf Engelsen (Norsk kulturråd), og stiller spørsmål om hvilke premisser som legges til grunn når vi produserer og formidler kunst for barn. Er det rett og slett et dannelsesprosjekt i regi av voksne?

Lørdag 15.november er viet de minste. Da starter vi kl.10 på Black Box teater med forestillingen Vinden hvisker med Teater Grimsborken , deretter følger The Flying Babies med Theatre Drak og til slutt Lekene slår tilbake med Isenkramteateret - her oppfordres barna til å ta med seg sin favorittleke! Festivalen avsluttes med boller og saft for store og små.

Fullstendig program: www.showbox.no

For mer informasjon:
Festivalsjef Ådne Sekkelsten  tlf. 23 10 09 82 / 915 24 645