14. november 2008

fra Teaterhuset Avant Garden

Songs of the Dragon

Teaterhuset Avant Garden og Young Jean Lee (USA) presenterer ”Songs of the Draons Flying to Heaven” på DORA inng A, fredag 14. og lørdag 15. november kl. 19.00

”Songs of the Dragons Flying to Heaven” har gått sin seiersgang over hele USA og i Europa de siste to årene, etter at den ble rangert blant topp 10 på New York Magazine’s prominente liste over årets beste teaterforestillinger. Den unge dramatikeren og regissøren Young Jean Lee betraktes som et av de absolutt mest spennende navnene innen amerikansk moderne teater for tiden – og det er ikke rart! Morsommere forestilling skal man lete lenge etter.

Forestillingen handler i bunn og grunn om rase- og kjønnsproblematikk, men her er ingen moralske pekefingre. Young Jean Lee sier selv at hennes verste frykt var å lage en selvbiografisk forestilling om splittet identitet og fremmedfølelse med en asiatisk klingende tittel (Young Jean Lee er koreansk-amerikaner). Derfor gjorde hun nettopp det – på sin egen unike måte. Forestillingen er dristig og svært humoristisk, samtidig som den setter fokus på noen av de mest ubehagelige spørsmålene i den vestlige verden.

Forestillingen skal turnere til Black Box Teater i Oslo og BIT Teatergarasjen i Bergen etter den har vært i Trondheim

”The Avant Garde is not dead, and it has never been funnier!”

New York Times