12. desember 2008

fra Teater Ibsen

Pressemelding fra Teater Ibsen

Teater Ibsen er invitert til Delhi Ibsen Festival 2008 med forestillingen  HVITE HESTER- Rosmersholm av Henrik Ibsen

Forestillingen spilles 12. og 13. desember i  Little Theatre Group Auditorium i New Dehli.

HVITE HESTER er basert på Rosmersholm, et mangetydig og komplekst mesterverk av Henrik Ibsen.

Dramaet om Rosmer og Rebekka er et idédrama, et politisk drama, et mytisk drama og et kriminaldrama med sex og mord som ingredienser. Først og fremst er det drama om menneskeskjebner der den livsglade Rebekka og majorens sønn Rosmer kjemper for sine drømmer om sannhet og skyldfrihet - mens de jagende hvite hestene på Rosmersholm, som etter gammel folketro representerer både gjengangere og varsel om snarlig død, suser gjennom stuene i stillheten som omkvedet i en folkevise

Regi: Jon Tombre
Scenografi: Yngvar Julin
Lysdesign: Erik Spets Sandvik
Dramaturg: Ragnhild Mærli

Rolleliste:
Johannes Rosmer: Lasse Valdal
Rebekka West:  Anne E. Kokkinn
Rektor Kroll: Frank Jørstad
Peder Mortensgård: Jonatan Filip Johansen
Ulrik Brendel: Ola Otnes
Herr Helseth: Leif Winther

HVITE HESTER hadde premiere under Ibsenfestivalen på Nationaltheatret i høst, og inngår i Teater Ibsens strategi og satsning for å presentere Ibsen på nye og overraskende måter for et bredt publikum. Dette er teatrets tredje Ibsenoppsetting i 2008.

TEATER IBSEN
Per Lindquist Haugen