12. desember 2008

fra Trøndelag Teater

Våren 2009 på Trøndelag Teater

Trøndelag Teaters repertoar våren 2009 er dominert av betydelige og kjente klassikere – hele fire i tallet. I tillegg presenters ny norsk dramatikk, og to gjestespill. Sesongen åpner på Gamle Scene med Ibsens John Gabriel Borkman – om finanssvindel, grådighet og mellommenneskelig svik.Trøndelag Teater har aldri spilt dette stykket før. På Hovedscenen møter vi løsarbeiderne George og Lennie i nobelprisvinneren John Steinsbecks Om mus og menn – En rørende historie om to mennesker på vandring mot drømmen om et bedre liv. Jeg er vinden i trærne, nyskrevet av Jesper Halle, handler om kjærlighetens vilkår i vår tid, og har urpremiere på Studioscenen. I mars tar frekke fengselsfruer og en høyst umoralsk advokat over på Hovedscenen. Det er duket for musikalen Chicago av trekløveret Kander, Fosse og Ebb. Og så blir det barnas tur – på Gamle Scene – hvor tennene til Jens blir invadert av Thorbjørn Egners Karius og Baktus.

John Gabriel Borkman av Henrik Ibsen.
Premiere på Gamle Scene lørdag 10. januar.
Regi : Bentein Baardson
Scenografi: Milja Salovaara
Lysdesign: Torkel Skjærven

Medvirkende: Erik Hivju (John Gabriel Borkman), Hildegunn Eggen (Gunhild Borkman), Kristofer Hivju (Erhart Borkman), Hilde Olausson (Ella Rentheim), Mona Jacobsen (Fanny Wilton), Harald Brenna (Vilhelm Foldal)og Gunnhild Sundli (Frida Foldal).

John Gabriel Borkman er en forhenværende banksjef som har sittet inne for underslag. Borkman mener han er uskyldig dømt og har offentlig lagt skyld på mange rundt seg. Bl.a på sin kone for hennes dyre livsstil. I dag lever de adskilt under samme tak.Gunhild Borkman er bitter over skandalen og vil at sønnen Erhart skal gjenreise familiens ære. Ella, Gunhilds tvillingsøster, var John Gabriel Borkmans store kjærlighet, men han ofret henne for karrieren. Borkman er også bitter. Han angrer ikke på det han gjorde – bare at han mislyktes. Alle tre lever med sine tap. Og alle drømmer om lykken.

Om mus og menn av John Steinbeck.
Premiere på Hovedscenen lørdag 17. januar.
Oversettelse og regi: Harry Guttormsen
Scenografi: Bård Thorbjørnsen
Lysdesign: Eivind Myren

Medvirkende: Torgeir Reiten (George), Øyvind Brandtzæg (Lennie), Pål Christian Eggen (Slim), Hallbjørn Rønning (Sjefen), Hermann Sabado (Curley), Cici Henriksen (kona til Curly), Jan Erik Berntsen (Carlsson), Arne O. Reitan (Candy), Mads Bones (Whit) og Richard Sseruwagi (Crooks).

George har siden bestemorens død tatt hånd om sitt tilbakestående søskenbarn Lennie. De reiser sammen fra gård til gård for å søke arbeid. Lennie er en stor og sterk mann med et barnslig sinn, som er svak for det myke og gode. At Lennie ikke har kontroll over kreftene sine har ført dem opp i kinkige situasjoner og arbeidsplassene er blitt mange. George er liten av vekst, men en meget klok mann. Deres nye jobb kan bli billetten til deres drøm om egen gård hvis alt går etter Georges planer. Alt ser ut til å gå bra, helt til gårdseierens sønn Curley utfordrer Lennie til slåsskamp. Og bedre blir det ikke da Curlys vakre kone gjør myke tilnærmelser ovenfor Lennie…

Om mus og menn er en livsbekreftende fortelling om menneskers innerste håp og drømmer. Om urettferdighet, klasseskille og vennskap.

Jeg er vinden i trærne av Jesper Halle.
Urpremiere på Studioscenen onsdag 4. februar.
Regi: Jon Tombre
Scenografi: Milja Salovaara
Lysdesign: Morten Reinan

Medvirkende: Trond-Ove Skrødal (Andreas), Marianne Meløy (Monica), Børge Bruteig (Kristian), Ingrid Bergstrøm (Iris), Ola G. Furuseth (Fredriksen), Ane Skumsvoll (Tone-Siri), Hans Petter Nilsen (H.C) og Wenche Strømdahl (Gunn).

Andreas er tilbake på torpet der han og ekskona Monica pleide å tilbringe somrene. Nå skal huset rives, og Andreas ser tilbake og gjenopplever de tre tiårene som har gått. Mye har skjedd, både med sommerhuset, og i det ødelagte livet hans. Hva kunne han ha gjort annerledes? Gir vennskap et sikrere og mer varig forhold enn kjærligheten? Har Anders satset feil?

”Jeg er vinden i trærne” er et nytt stort verk av dramatiker Jesper Halle om vårt uberegnelige følelsesliv og konsekvensene av dette. Poetisk formulert i en realistisk tekst av mannen bak ”24 mislykte nordmenn”, og prisbelønte ”Lilleskogen”. Begge stykkene er blitt oppført her på teatret.

Chicago av Fred Ebb, John Kander og Bob Fosse.
Premiere på Hovedscenen lørdag 21. mars.
Oversettelse: Svein Selvig
Regi og koreografi: Tomas Adrian Glans
Scenografi: Even Børsum
Kostymer: Anette Werenskiold
Musikalsk ansvarlig: Åsmund Flaten
Lysdesing: Eivind Myren

Medvirkende: Evelyn Jons (Velma Kelly), Silje Lundblad (Roxie Hart), Mads Bones (Amos Hart), Helle Ottesen (Mama Morton), Pål Christian Eggen (Billy Flynn) og Toril Busk Vinje Kolberg (Mary Sunshine).

Danseensemble: Solveig Andsnes, Kristin Berg, Katarina Bakkedal Bozic, Mats Brattlie, Tom Arild Hansen, Johanna Irving, Daniel Larsson, Philip Olsen, Martha Standal og Anne Guri Tvedt.

Bli med til Chicago på 1920-tallet og møt nattklubbsangerinnene Velma Kelly og Roxie Hart. To forførende kvinner som begge har drept sine elskere og sitter nå bak lås og slå i et kvinnefengsel. Deres fremtid og liv henger i en tynn tråd, helt til kjendisadvokaten Billy Flynn velger å føre deres sak. Han trikser og fikser på damenes bakgrunn og vips er de blitt det hotteste hotte og kjendiser over natten - Og de lærer kjapt at forbrytelser lønner seg og at det er spennende å være kjendis i et kvarter.

Velkommen til en glamorøs og swingende aften med noen av Skandinavias beste musikalartister. It’s showtime!

Karius og Baktus av Thorbjørn Egner
Premiere på Gamle Scene fredag 27. mars.
Regi: Rita Abrahamsen
Scenografi: Einar Dahl

Medvirkende: Hermann Sabado (Karius), Kristofer Hivju (Baktus) og Jan Frostad (Fortelleren).

To små tanntroll, Karius og Baktus, har flyttet inn i et hull i ei tann i munnen til Jens. De hamrer og banker og bygger stadig nye boliger. Ja, de trenger masse plass for Jens elsker søtsaker og loff med sirup på. Flink til å pusse tennene er han heldigvis ikke så godsakene kan de lagre! Karius og Baktus traller og synger og slår ofte på steder de vet det gjør vondt… De har det helt topp, helt til mamman til Jens tar affære og bestiller time til tannlegen. Skrekkens dag er kommet for tanntrollene i det de hører en mann si ”Gap opp!”. Kanskje det er bakeren som snakker? Men neida det er tannlegen og tannleger er det verste tanntroll vet. De borrer og spyler og ødelegger tanntrollhus. Og Karius og Baktus – de blir hjemløse og seiler av sted med fluorskyll ut i vasken…

Gjestespill
På grunn av fortsatt stor etterspørsel gjester Stephen Brandt-Hansen igjen Gamle Scene med den populære forestillingen The sound of musicals.  Og fra Nord-Trøndelag Teater får vi besøk på vårparten med en gripende monolog som har fått tittelen Ladyen av Burma. Det handler selvfølgelig om Aung San Suu Kyis dramatiske liv – ført i penn av Richard Shannon. Medvirkende: Ingunn Øyen.