26. januar 2009

Fra Nationaltheatret

Brødrene Karamasov

Pressevisning av Brødrene Karamasov tirsdag 27.01 kl. 11:30

Vårsesongens første premiere på Hovedscenen er et familiedrama med stort ensemble - og store spørsmål.

Brødrene Karamasov ble utgitt bare måneder før den russiske forfatteren Fjordor Dostojevskij døde i 1881, og er kulminasjonen av et forfatterskap som fra før av omfattet mesterverk som Idioten og Forbrytelse og straff.

Mariann Hole, Mads Ousdal, Fridtjov Såheim

I sin siste roman går Dostojevskij dypere i problematiseringen av eksistensielle, moralske og åndelige spørsmål. Gjennom medlemmene i familien Karamasov lar han ulike livssyn og verdisett smelle mot hverandre, som i en eksistensiell tungvektskamp.

Fjodor Pavlovitsj Karamasov (Per Jansen) er familiens patriark. Han er også den minst sympatiske av Karamasovene: kåt, fordrukken, hissig, egoistisk og sentimental. Eldstesønnen Dmitrij (Fridtjov Såheim) likner faren. Han er stadig utilfreds, og sløser egne og andres penger på fyll og utskeielser. Den yngre broren Ivan (Mads Ousdal) er familiens rasjonalist. Han sliter med å godta verden som den er. Hvis gud finnes – hvordan kan han godta at så mange lider? De to eldre brødrene er nært knyttet til lillebroren Aljosja (Mariann Hole), fortellingens helt. Aleksej, eller Aljosja, som han også kalles, utstråler kjærlighet og godhet. Han har valgt et liv med gud. I klosteret søker han visdom hos den gamle munken Sosima (Espen Skjønberg).

En av hovedintrigene i Brødrene Karamasov er kjærlighetstrianglet som oppstår når faren og Dmitrij legger sine øyne på den samme kvinnen, forføreriske Grusjenka (Henriette Steenstrup). Når Fjodor en dag blir funnet drept, peker bevisene mot den eldste sønnen. Men kanskje er det flere som vil den gamle tyrannen til livs?

Brødrene Karamasov bringes til scenen av en av Russlands mest spennende yngre teaterinstruktører. Oleg Kulikov utdannet seg til både maler og skuespiller i St. Petersburg før han studerte teaterregi i London. Han har kritikerroste oppsetninger bak seg både i Russland, England og Norge (Rogaland Teater) og er kjent for sine visuelt slående iscenesettelser.

Om Dostojevskijs verk sier han:

– For meg er det først og fremst en historie om samvittighet. Den er det som skiller oss fra dyrene.  For meg er ikke Brødrene Karamasov en historisk tekst. Det er en moderne fortelling som handler om meg personlig. Vi er alle Karamasov.

Pressekontakt: Alexander Bergan, 22 00 14 49 / alexander.bergan@nationaltheatret.no

Brødrene Karamasov. Basert på Fjodor Dostojevskijs roman. Dramatisert av Oleg Kulikov. Oversatt av Silje Ohren Strand. Premiere 31. januar 2009 på Hovedscenen. Regi: Oleg Kulikov. Scenografi: Simon Pastukh. Med: Per Jansen, Fridtjov Såheim, Mads Ousdal, Mariann Hole, John Brungot, Henriette Steenstrup, Trine Wiggen, Espen Skjønberg, Håkon Ramstad, Marte Engebrigtsen, Per Egil Aske, Nils Jørgen Kaalstad, Finn Schau, Espen Reboli Bjerke, Nicolai Cleve Broch.