30. januar 2009

Fra
Teater Ibsen

Barn og ungdom i sentrum

Kunstnerisk leder Bentein Baardson har valgt ”Barn og ungdom i sentrum” som en overskrift for vår- og høstsesongen 2009. For å komme dette publikum i møte, vil vi skape dialog og fremvise historier som handler om nettopp dem.

Først ut er Frakt under Havet av Arthur Miller. Handlingen i stykket er lagt til 50-tallets USA og tar opp dagsaktuell tematikk som generasjonsmotsetninger, illegal innvandring, æresdrap og to unge menneskers forbudte kjærlighet. Regi: Steve Stettler og scenografi: Russell Parkman.

Premiere i Skien 4. februar. Turne i Telemark og Vestfold frem til 16. mars.

Sommeren innledes med oppsettingen av Terje Vigen, Identity of the Soul. Dette er et samarbeid med produksjonsselskapet Arts Alliance som fremfører et multimedia teaterkonsept som tar utgangspunkt i Ibsens dikt ”Terje Vigen”. Mahmoud Darwish sitt dikt ”A Soldier Dreams of the White Lilies” står også sentralt i forestillingen. Darwish (1941 – 2008) blir regnet som palestinernes nasjonalpoet og ble sett på som en superstjerne i den arabiske kulturverden. Tematikken i diktet er den samme som hos Ibsen – å avstå fra hevn.

Regi: Thomas Høegh, produsent: Martine Røed, skuespillere: Jan Ø. Wiig og Anne Grete Preus.
Spilles 3. – 5- juni i PM7, den største maskinhallen på Klosterøya, Skien.

Thesbiteateret har en lang tradisjon med å spille Shakespeare utendørs i det magiske Thaulowhullet i Tønsberg. Årets oppsetting - Hamlet – prins av Danmarker et samarbeidsprosjekt der Teater Ibsen bidrar med skuespillerne Anne E. Kokkinn og Jonatan Filip Johansen, samt med teknisk personell og utstyr. Spilles 25. juni til 19. juli, kl. 22.00.

Hvalenes Sang er et bestillingsverk i anledning 200-års jubileet for Svend Foyns fødsel i Tønsberg i 1809. Verket er tenkt som et oratorium (90 min) for blandet kor, sangsolist, syv musikere og skuespiller(e) basert på tekster av Svend Foyn (dagbøker, brev) og andre tekster (bibelsitater, litterære tekster) som belyser Svend Foyns virke. Deler av verket er tenkt illustrert med film og bilder. Komponist og tekstutvalg og - bearbeidelse: Ketil Bjørnstad.
28, juni, Oseberg Kulturhus

Det blir turne med suksessforestillingen fra høsten 2008, Happy Hour av Jim Cartwright, i Vestfold og Telemark i mars og april. Regi: Trond Lie og scenografi: Hans Georg Andersen.

I samarbeid med Teater Fabel blir det barnehageturne med dukkeforestillingen De tre små griser  i ukene februar og mars. Dukkespillere: Inger Merethe Johnsen og Erlend Tveite.

Teater Ibsen har i mange år samarbeidet med Skien Kulturskole og det skal vi fortsette med. Nytt av året er også et samarbeid med Larvik Kulturskole. Krimforfatter og politietterforsker Jørn Lier Horst fra Bamble skal lede skrivegruppen i det som skal bli høstens villeste krimkomedie.

23. – 25. oktober i Larvik og 4.desember i Skien.

Høstens store oppsetting er Vildanden av Henrik Ibsen med premiere 28. oktober. Forestillingen spilles i Skien fram til 14.november. Deretter turne i Vestfold og Telemark til medio desember.

Regissør: Ola B. Johannessen og scenograf: Carle Lange.

For mer informasjon, kontakt:
Salgs- og informasjonsleder
Silje Utkilen – silje@teateribsen.no