9. mars 2009

Fra Rogaland Teater

Take away-teater – nå også på engelsk!

Teatersjef Arne Nøst tar konsekvensen av at vi bor i en region hvor over 20 000 av innbyggerne er utenlandske statsborgere og hvor flere multinasjonale selskaper har engelsk som arbeidsspråk.

Vi har derfor gleden av å invitere pressen til norgespremiere på Rogaland Teaters første engelskspråklige stykke, Contractions av Mike Bartlett.

Bartlett er en ung og ”hot” dramatiker og teatersjef fra England, 28 år og tidligere husdramatiker ved Royal Court - hvor stykket ble uroppført i fjor.

Sted: Formannskapssalen i Stavanger, Rådhuset
Dato: Onsdag 18. mars  kl 13:00

Ettersom dette er en premiere på utradisjonelt sted og til utradisjonelt tidspunkt, gjelder invitasjonen anmeldere, fotografer og andre reportere. Det gis anledning til å filme og fotografere under forestillingen.

Rogaland Teater har lang tradisjon med å ha Take away-teater på menyen. Det er blitt omtalt i pressen som ekspedisjonsfortellinger til ukjente omgivelser og en av de mest vellykkde nyskapningene i teatrets historie.
Konseptet består kort og godt av at vi lager en forestilling som lett kan flyttes rundt, og hvor publikum kan bestille enten hjem til seg, til arbeidsplassen eller nær sagt hvor som helst.
Publikum har gitt stor respons på initiativet.  Flere av forestillingene har blitt vist over 100 ganger, og er fremført på de mest tenkelige og utenkelige steder - fra oljeplattform i Nordsjøen, til Sola ruinkirke, på desken i Stavanger Aftenblad, på Hermetikkmuseet, i Oljedirektoratet, i private hjem, i lunsjpausen på arbeidsplasser, ja bare fantasien har satt grenser. Nå utvider vi menyen til også å gjelde engelskspråklig teater.

Onsdag 18. mars
CONTRACTIONS
Norgespremiere
Av Mike Bartlett

Regissør: Mette Langfeldt Arnstad

14 absurde medarbeidersamtaler

Medarbeidersamtaler kan være en utmerket anledning til konstruktiv meningsutveksling mellom leder og medarbeider, et forum  for ”den gode samtalen” – i den hensikt å skape vekst både for den ansatte og for bedriften som helhet. Men det behøver ikke å være slik!

Møt sjefen fra helvete: han som vrir på alt du sier for å sette deg i et dårlig lys, som insinuerer, overvåker, mistenkeliggjør, trekker i tvil din lojalitet, invaderer ditt privatliv og gjør livet ditt til et mareritt, mens han hele tiden følger firmaets regler og retningslinjer til punkt og prikke.

Contractions kan beskrives som en slags blanding av fjernsynssuksessen The Office og Kafkas Prosessen og er både komisk, absurd, pinlig, vanvittig og skremmende på samme tid.

Med: RAGNHILD ARNESTAD MØNNESS OG LARS FUNDERUD JOHANNESEN

Les Michael Billingtons anmeldelse fra urpremieren i The Guardian:

Mike Bartlett, forfatter

Mike Bartlett er en av de unge og ”hotte” dramatikere i England. Han er 28 år og er med i ledelsen av fringegruppa Shapeshifter i London.

Han er utdannet i teater ved Universitet i Leeds og har arbeidet mye som lærer og ved diverse ungdomsteatergrupper.  Siden 2002 har han viet seg mest til skriving
og har fått stykker oppført på Bush Theatre, på BBC-radio, og i 2007 var han husdramatiker ved Royal Court, der Contractions hadde urpremiere i 2008. Contractions er en videreutvikling av et radiodrama han skrev for BBC.

Contractions består av en serie personalsamtaler mellom en leder og en ansatt. Vi er vitne til et hårreisende, men langt på vei troverdig maktmisbruk. Det som begynner som realistiske samtaler, glir over i det groteske. Stykket reiser flere spørsmål: Hvor langt kan en arbeidsgiver gå i å snakke om personlige forhold med en medarbeider? Hvor mye må en ansatt ydmyke seg for å beholde jobben? Nå, når Norge er på rask vei inn i økende arbeidsledighet, blir det siste spørsmål sørgelig aktuelt.

Vi ber om påmelding til premieren snarest mulig og innen 10. mars til
ingrid.milde@rogaland-teater.no eller 90 66 08 97/ 51 91 90 21