24. april 2009

Fra Parkteatret

TRAINING SPACE

"Training Space - et tilsynelatende fragmentert og surrealistisk univers. Ulike nivåer av virkelighet undersøkes med 3 utøvere (dansere/ skuespillere/musiker), 3 farger (rødt/ sort/ hvitt), video, ny musikk, en installasjon med objekter og 3 enkle melodier. Med utgangspunkt i teksten ”Mannen i tårnet” og poesi fra samlingen ”Lekkasje i dødvinkelen” skapes en crossover-forestilling, en installasjonsforestilling.

Publikum inviteres inn i en poetisk realisme, en vandring inn i et åpent levende bilde, sirkulert rundt møtepunkter mellom indre og ytre rom."

- Tone Gellein, performancekunstner

Medvirkende:
Anne Brit Kjeldsrud: f. 1947. Danser i Høvik Ballett, utdanning fra Norske Operas ballettskole, etterutdanning i chi gong/yoga/tai chi.

***

Karstein Solli: f. 1957. Scenekunstner med særlig vekt på et tverrfaglig fokus i egne arbeider. Aktiv i mer enn 20 år som profesjonell skaper, utøver og produsent av egne arbeider, skribent, underviser ved Skolen for Samtidsdans, foredragsholder og tekstforfatter.

***

Øystein Elle: f. 1975, sanger og musiker i Oslo Barokke Selskap, underviser bl.a. ved Akademi for Scenekunst, utøver og komponist i Ready Made Baby.

***

Åslaug Krokann Berg: f. 1968, billedkunstner – bl.a. video/installasjon, bygd opp Atelier Nord, siste arbeid: Narrenes skip 2008.

"I mine arbeider er jeg ute etter å gi virkeligheten en liten ''knekk'', en liten vri som dreier mot det  rare eller absurde. Dette gjelder både når jeg jobber med video, foto eller tredimensjonale arbeider som her. Alt blir sett med den enkeltes øyne og vil bære preg av det i måten de blir framstilt på. Mitt ønske er å trekke det ut og sette det i nye sammenhenger og dermed skape nye rom som oppstår  i møtet mellom lyd, lys, bevegelse, objekter – og publikum."

En av utøverne er hva vi kaller godt voksen, særlig innen dans. Anne Brit Kjelsrud er 62 år i år og har overskredet operaballettens pensjonsalder med 20 år. Men hennes erfaring, kunnskap og utstråling samt presise bevegelighet er tidløs og kanskje nettopp avhengig av mye tid som danser. Alle utøverne kjennetegnes av en tilstedeværelse som beveger seg i et stort spenn av ulik intensitet og styrke. De har alle et sterkt personlig særpreg og er selvstendige kunstnere gjerne med et tverrfaglig fokus som integrerer mange ulike kunstformer: video, tekst, koreografi, teater, musikk osv.

Tone Gellein, f.1963, performancekunstner:

Skaper arbeider innen performance art, eksperimentelt teater, dans og video. Hun startet som danser og koreograf (samtidsdans og flamenco), initiativtaker, utøver og produsent bl a av suksessforestillingen Misa Flamenca i Oslo Domkirke i 1995. Hun har studert dans/stemme og teaterverktøy med Ida Kelarova, Phil Minton, Manolo Marin, Rafaela Carrasco, Frank van der Ven, Meg Stuart, Meredith Monk Ensemble etc. Hun har en cand. mag (4year degree) fra Universitetet i Oslo (teatervitenskap, social anthropology og strafferett), og Høgskolen i Tromsø (Kunst i byen). Jobbet med solo arbeider performance og sted-spesifikke arbeider i kirkerom Subject of Icons, ulike byrom, teater, White Spot, siden 1989. De siste årene har hun fokusert på å blende inn bruk av digital lyd og video inn i sitt arbeid: elektro akustisk komposisjon (Notam) og videoarbeid. Lydmix, tekst og utøvelse videoarbeidet: Woman - Stone – Red, fra 2004. Hun er forfatter og skriver tekster for scene og video. Henter mye inspirasjon og fokus fra filosofi, arkitektur og film i en kontinuerlig søken etter å skape nye rom  i et format som bruker verktøy fra teater, billedkunst, lydkunst, film, naturen, kitsj, alltid med et personlig utgangspunkt og fra et nullpunkt. Kontraster: Tiltrekkes både av klarheten i Philip Glass` solo piano minimalisme og flamencospråkets tunge emosjonalitet – prøver å skape rom og situasjoner som bærer det ekstreme, som orienterer seg i kaos, balanserer, åpner, inviterer til en personlig samtale.

TRAINING SPACE

Parkteatret Scene, Oslo.

torsdag 23. april kl. 18.00 og kl. 21.00
fredag 24. april kl. 18.00 og kl. 21.00
lørdag 25. april kl. 14.00 og kl. 17.00

En poetisk realisme, en vandring inn i et åpent levende bilde, sirkulert rundt møtepunkter mellom indre og ytre rom.

Pressekontakt:
Martin Døving

martindoving@yahoo.no , 9883 0335
/tekst/video/regi: Tone Gellein
 /installasjon/objekter: Åslaug Krokann Berg
 /musikk/lydlandskap: Øystein Elle og Tone Gellein
 /utøvere: Karstein Solli, Anne Brit Kjelsrud og Øystein Elle
 /lyd: Cato Langnes
 /lys: Parkteatret Scene
 /kostymer: Tone Gellein
 /utøvende produsent: Martin Døving
 /prod ass: Ida Gulbrandsen og Ingrid Moberg
 /fotodokumentasjon: Tom Sinding-Larsen
 /videodokumentasjon: Dimitri Lurie

billetter: www.billettservice.no <http://www.billettservice.no/>  – 815 33 133 og 1 time før.

pris: kr 180/120 www.parkteatret.no Produced by KINGSWORKS/ToneGellein. Produksjonen er støttet av Norsk Kulturfond, Oslo Kommune og Fond for utøvende kunstnere.

Vår epostadresse:
teaternett@teaternett.no