15. mai 2009

Fra Den Nationale Scene

Presseinformasjon fra DNS: torsdag 14. mai 2009:

UD støtte til teater i Kabul

Den Nationale Scene har fått 4,5 millioner i støtte fra Utenriksdepartementet, via Den Norske Ambassaden i Kabul, for å videreføre arbeidet med å bidra i gjenoppbyggingen av Det Afganske Nationalteatret (tidligere Kabul Teater).

Støtten gjelder for treårsperioden 2009-2012, og skal bidra til at DNS kan fortsette sitt samarbeid med Det Afganske Nationalteatret (ANT).

Hovedpunktene i dette samarbeidet er:

- bidra til en separat utdannelse av kvinnelige skuespillere
- bidra til å gjøre kvinnenes situasjon på ANT mer attraktiv
- få opp antall og kvalitet på nyskreven afghansk dramatikk,  særlig for barn og kvinner, herunder forsterke og utvikle dramaturgiatet på ANT og fortsette det kompetansegivende arbeidet innen teaterrelaterte fag med hovedvekt på det kunstneriske.

Samarbeidet mellom Det Afghanske Nationalteter (ANT), tidligere Kabul Teater, og Den Nationale Scene (DNS) har vart siden 2002, og har bidratt til å gjenoppbygge kompetansen ved ANT på alle områder, både teknisk, kunstnerisk og organisasjonsmessig.

For mer informasjon, kontakt:
Prosjektleder Rhine Skaanes, 90 24 15 75

Bjarte Hjelmeland