AKTUELT / Pressemeldinger
(annonse)

Denne side publisert
14. september 2010

HOVEDSIDE
Om Teaternett
AKTUELT
Nyheter
Meldinger
I mediebildet
Pressemeldinger

Artikler

Kultur og samfunn
Ferie og fritid
Arkiv
SØK


Uredigert pressemelding
Fra Rogaland Teater

HEDDAPRISEN for Årets forestilling til Vi som er hundre på Rogaland Teater!

Årets Heddapriser ble delt ut under en festforestilling i kveld kl 18.00 på Riksteatret i Nydalen i Oslo. Nominerte og kolleger var samlet for å feire starten på en ny sesong, og for å hylle store prestasjoner i sesongen som gikk.
Prisen regnes som den mest prestisjetunge utmerkelsen i norsk teaterliv og ble første gang utdelt i 1998. Juryen har i år vurdert 150 ulike produksjoner.

Heddaprisen for ”Årets forestilling” gikk i år til Vi som er hundre i regi av Nina Wester. Forestillingen hadde Norgespremiere på Intimscenen ved Rogaland Teater 21. januar i år, og var Westers første oppsetning på Rogaland Teater.

Juryens begrunnelse:
Oppsetninger av nyskrevet utenlandsk samtidsdramatikk er ikke det vi oftest opplever på norske scener. Desto gledeligere at Årets vinner i denne klassen nettopp er en ganske ny tekst, - en original, sprelsk og lystig komedie som attpåtil har bred publikumsappell. En ung og forholdsvis ny regissør, utdannet i utlandet, har signert en leken, florlett, og i positiv betydning teatral forestilling der også tekstens alvorlige undertoner fremheves, nesten umerkelig men med den største selvfølge. I likeverdig og glitrende samspill, i presist tempo og med upåklagelig nerve, fremstiller tre strålende skuespillere menneskets mangslungne personlighet, scenografien er virkningsfull og kostymene fantasieggende. Hva mer kan man forlange? Prisen for Årets forestilling går til Vi som er hundre på Rogaland Teater.

Et sanseløst miks av smerte og humor!

Vi som er hundre av Jonas Hassen Khemiri er en forstilling om en trio av kvinner i ulike aldre som alle kjemper om plassen i en uberegnelig verden. Tre kvinnestemmer kolliderer. De er aldri enige. Og kanskje er de overhodet ikke tre?

Stykket er ikke en nyfeministisk tekst, men heller en grotesk, humanistisk fabel om vår skjøre identitet, hvor valgene vi foretar oss kanskje velges av andre, hvor opplevd egenvilje er resultat av andres manipulasjon og hvor det selvstendige er avhengig av et formbart selv.

Forestillingen byr på en løssluppen lek med teatrets virkemidler som utspiller seg når de tre stemmene gjør et siste forsøk på å finne mening med det hele og ta tilbake makten over sitt eget liv.

Jonas Hassen Khemiri skaper med Vi som er hundre et utrygt scenisk landskap hvor alt kan skje. I dette gjennomsiktige universet ransaker han strukturene vi ubevisst tilpasser oss. Han viser frem konstruksjonen(e) bakom enhver identitet. Hvordan skal vi navigere når det finnes utallige måter å være menneske på? Khemiri inviterer oss inn i black box’en for å finne ut hvordan livet helst bøyes i flertall

Dette skrev pressen om Vi som er hundre:

Og livene lever på Intimscenen – Stavanger Aftenblad
De tre (kvinne 1,2 og 3) spiller seg selv i jomfruelige ballkjoler og knallrøde sko. De spiller ut livsscenene. Og kommenterer dem sjøl. De glorifiserer og mytologiserer seg selv. De går inn og ut av rollene, og viser hvor spaltet et allerede hardt spaltet ”vi” kan bli. De er dypt alvorlige og ufattelig morsomme. Det er lenge siden jeg har fått meg en så god latter på Rogaland Teater. Og akkurat som den bunny-sexy husmoren går opp i limingen, så setter latteren seg fast i halsen. For bak svenske Jonas Hassen Khemiris ord og Nina Westers usentimentale regi ligger livsalvoret hele tiden på lur.

Besrusende stykke – Rogalands Avis
Med et stjernelag på scenen utstyrt med en tekst som griper tak i deg har du ikke en sjanse til å slippe unna. Her handler det nemlig om deg, meg og våre liv. Om hvordan vi lever og har levd våre liv. Liv som ikke har noen endelig fasit på hvordan våre liv skal leves. Og hva ville vi ha forandret på i våre liv om vi kunne gjort det om igjen?

Intelligent publikumstreffer - Aftenposten
Skuespillerne Nina Ellen Ødegård, Ragnhild Arnestad Mønnes og Mette Langfeldt Arnstad spiller den ”samme” kvinnen, og står overfor utfordringen å gi ulike fasetter og sider av én person, uten å gjøre splittelsene ”sykelige” eller rigide. Og det takler de suverent. Livet er en lang diskusjon med en selv. Til tider anstrengende, men tittelen på stykket kan leses som en oppfordring: Bøy livet i flertallsform, som det står i programmet.

VI SOM ER HUNDRE
Av Jonas Hassen Khemeri
Oversatt av Andreas Østby
Regissør: Nina Wester
Scenograf/kostymedesigner: Terese Arildsdatter Riis
Lysdesign: Haakon Espeland
Maskør: Jill Tonje Holter
Dramaturg: Njål Helge Mjøs
Komponist: Arne Nøst

Medvirkende: NINA ELLEN ØDEGÅRD, RAGNHILD ARNESTAD MØNNESS OG METTE LANGFELDT ARNSTAD.

Nina Wester, regissør
Nina Wester kommer fra Namsos og er utdannet dramatiker og regissør fra Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun debuterte med barnestykket Fjäderskogen på Unga Klara i 2006 og har etter dette skrevet flere stykker for Stockholm Stadsteater og Dramaten som hun selv har regissert. Ninas barnestykker spilles på scener i Norge og Sverige, senest i høst da Hedmark Teater spilte Linus og sirkusfuglene. Nina satte sist vinter opp For lukkede dører av Jean Paul Sartre på Nationaltheatret og var nå sist aktuell med No tears for queers på svenske Riksteatern. Etter Stavanger venter oppdrag på blant annet Dramaten og Hålogaland Teater.

Terese Arildsdatter Riis, scenograf og kostymedesigner
Terese Arildsdatter Riis er utdannet ved Akademi for Scenekunst i Fredrikstad. Hun har hatt oppdrag for en lang rekke norske teatre, nå sist med oppsetningen For lukkede dører ved Nationaltheatret, samt Hedda Gabler for Saarländisches Staatstheater i Saarbrücken i Tyskland. Hun samarbeidet med dybwikdans i forbindelse med åpningsseremonien for kulturbyåret i Stavanger og var ansvarlig for scenografien på Måneskinnssonaten i regi av Espen Hana. Terese har også arbeidet med billedkunst og design, samt kurs- og konsulentvirksomhet.

Nina Ellen Ødegård
Nina Ellen Ødegård kom til Rogaland Teater fra Statens Teaterhøgskole høsten 2002. Hennes første oppgave var rollen som Chris i Seinsommardansen av Brian Friel. Hun har siden medvirket i Evita av Rice/Lloyd Webber, A Clockwork Orange av Anthony Burgess, spilt Jenny i suksessen Gudlabadne te na mor (alle 2003), søsteren i uroppførelsen av Jon Fosses Dei døde hundane og Kate i syv-timersforestillingen Nicholas Nickleby (begge 2004).

Høsten 2004 spilte hun Josie i Måne for livets stebarn av Eugene O'Neill, en rolle hun mottok Hedda prisen for i 2005. Siden har hun vært å se som Margarita i Mesteren og Margarita, Lady Anne i Shakespeares Richard II, Myrtle i Kingdom of earth (alle 2005); Nastenka i Drømmere, Hedvig i Villanden og tittelrollen i Strindbergs Frøken Julie (alle 2006). Våren 2007 spilte hun tittelrollen i Anna Karenina av Tolstoj, i regi av teatersjef Hanne Tømta.

De senere år har hun bl.a. medvirket i Nøtteknekkeren, spilt hovedrollen Bess i Breaking the Waves, Nora i Et dukkehjem og Eva i Høstsonaten på Oslo Nye Teater, samt luftånden Ariel i Shakespeares Stormen på Rogaland Teater.

Nylig var hun å se i rollene som Kvinne 1 i Vi som er hundre og i Verdens Ende på Rogaland Teater våren 2010. Ødegård medvirker for tiden i forestillingen Frykten på Rogaland Teater.

Ragnhild Arnestad Mønness
Ragnhild Arnestad Mønness ble uteksaminert med en BA 1st class degree fra The Liverpool Institute For Performing Arts (LIPA) i 2003. Hun spilte Veronika i Fusion ved The Unity Theatre før hun vendte hjem til Norge. Her debuterte hun som Bianca i Folkeutrydning på Trøndelag Teater.Hun har turnert med Akershus Teater, arbeidet ved Hedmark Teater, samt spilt i egne produksjoner ved Det Åpne Teater, ved Drammens Teater og på Teaterbåten Innvik.

På Rogaland Teater har vi sett henne i roller som Kristin i Frøken Julie, Dolly i Anna Karenina, Fru Gottwald i Gift , Ada i The New Electric Ballroom, Agnes i Barnet, Ung kvinne i Dessa auga, og Kone i Mann uten hensikt. Våren 2009 spilte hun Julia i Øyelys av Marius von Mayenburg og Emma i den engelskspråklige take away-oppsetningen Contractions av Mike Bartlett. Sommeren 2009 spilte hun Snøfrid i spelet om Harald Hårfagre. Høsten 2009 har Ragnhild medvirket i Ibsens John Gabriel Borkman, og i Sladder basert på Hamsuns roman Konerne ved vandposten. Sist var hun å se i rollene som Kvinne 2 i Vi som er hundre og som slangen Kaa i Jungelboken 2099 på Rogaland Teater våren 2010.

Mette Langfeldt Arnstad
Mette L. Arnstad har vært ved Rogaland Teater siden 1982. Hun er utdannet ved Statens Teaterhøgskole og har også studert musikk og samfunnsfag. Av de mange roller hun har gjort ved Rogaland Teater kan vi nevne tittelrollen i Agnes - et barn av Gud som hun fikk teaterprisen Maktå for, Regine i Gjengangere, Thea Elvsted i Hedda Gabler, Irene i Når vi døde vågner, Roberta i Danny og Roberta, Lisbeth Holthe i Andre folks penger, Hannah Pitt og Ethel Rosenberg i Engler i Amerika, Tzeitel i Spelemann på taket, Olivia i Helligtrekongersaften, Kvinna i Vinter, Gudrun Enzlin i Akt, Moren i Barnet, Søster i Mann uten hensikt, Dronning Alonsia i Stormen og Gunnhild Borkmann i John Gabriel Borkmann. Hun spiller dessuten Halldis i Ord over grind- eit portrett av Halldis Moren Vesaas, en ènkvinnes takeaway-forestilling hun har fremført over 140 ganger.

Arnstad har også vært regissør for den engelskspråklige take away-produksjonen Contractions og for barneforestillingen Har du tid…?.

Arnstad medvirker for tiden i forestillingen Sandnes City i Sandnes kulturhus.

Jonas Hassen Khemiri, dramatiker
Jonas Hassen Khemiri (f. 1978) er født i Stockholm i 1978 og har svensk mor og tunisisk far. Han fikk mye oppmerksomhet da han i 2004 debuterte med romanen Et øye rødt. Khemiri har gjennom årene etablert seg som en viktig forfatter og har gitt stemme til et nytt Sverige: et folkhem preget av kulturelt og språklig mangfold, et folkhem preget av nye klassemessige motsetninger. Dette materialet - nye historier som bærer på vanskelige dilemmaer og konfliktlinjer - tok forfatteren med seg til teaterscenen da han i 2006 debuterte som dramatiker. Invasjon! ble en publikumssuksess som sto på plakaten på Stockholm Stadsteater i nærmere to år.
Jonas Hassen Khemiri har mottatt en rekke litteraturpriser, for henholdsvis Et øye rødt i 2004 og Montecore i 2007. Hassen Khemiri er en viktig stemme i samfunnsdebatten i Sverige.

Med vennlig hilsen

Pernille Kaldestad
Informasjonssjef
Dir: 51 91 90 92
Mob: 92 42 17 92
www.rogaland-teater.no

Teaternett formidler uredigerte pressemeldinger fra norsk og internasjonalt teater. Teaternett mottar ingen betaling eller andre former for motytelser for denne tjenesten. Vi forbeholder oss retten til uten forklaring å publisere, eller la være å publisere innkomne meldinger. Hjelp oss å være oppdatert! Ønsker ditt teater å formidle noe - send oss en pressemelding!
Vår epostadresse:  teaternett@teaternett.no