3. oktober 2010

Fra Hamar Teater

UKE 40 på Hamar teater: Norges morsomste Jazzduo (Fliflet/Hamre), Norges ledende friteatergruppe (Transiteatret) og Norges mest spennende ungdomsteatergruppe (Tangen Ungdomsteater) med Ibsenprisvinneren (Kate Pendry) sitt spesialskrevede stykke (”Happy Ducks”).

1.Den opprinnelige planen er først og fremst å presentere en friteater-kollega, nemlig ”Transiteatret” fra Bergen. Teatrets kunstneriske leder, Tore Vagn Lid mottok Heddapriser i både 2008 og 2009. Vi har fått støtte av Norsk Kulturråd til at kompaniet hans, Transiteateret, gjester Hamar med to stykker: Det ferske ”RESSENTIMENT” har premiere på Black Box i Oslo 1. oktober, mens ”POLYFONIA..” mottok sin Hedda- nominasjon alt i 2008. Dette er en unik mulighet til å stifte bekjentskap med et av Norges viktigste teatre!
Onsdag og torsdag kl 19.30: ”Ressentiment”. Fredag kl 19.30: ”Polyfonia”. Lørdag kl 15.00: Begge to!

2. Sammen med Hamar Jazzklubb arrangerer vi Tirsdag konsert med Fliflet/Hamre. De er et orkester som virkelig er noe for seg selv. Med trekkspill og trommesett har Gabriel Fliflet og Ole Hamre skapt en helt egen stil som har begeistret både publikum og kritikere i de forskjelligste miljøer. ... – og de mottok den prestisjefylte Vossajazzprisen allerede 1996…
Tirsdag kl 21.00

3.”Happy Ducks” er skrevet for TUT (Tangen Ungdomsteater) av Kate Pendry. Samarbeidet kom i stand etter at hun hadde sett TUT spille forestillingen ”Erasmus Tyrranus Rex”, teaterstykket Kate Pendry nettopp har mottatt Ibsen-prisen for. ”Happy Ducks” hadde premiere på Lillehammer under Litteraturfestivalen der i vår og nå gleder vi oss til å spille på Hamar teater; både for å hedre en verdig prisvinner og for å markere at 10.oktober er verdensdagen for psykisk helse.