27. oktober 2010

Fra Rogaland Teater

ROGALAND TEATER inviterer:
Pressevisning - Kosmisk frykt eller dagen da Brad Pitt fikk paranoia og Firmafesten 29.okt. 2010.

KOSMISK FRYKT ELLER DAGEN DA BRAD PITT FIKK PARANOIA
- En crazy ko(s)misk kaos forestilling om “økokalypsen”

Pressevisning: 29.okt kl 13.00
Premiere 06.nov kl 15.30
Intimscenen

Tekst: Christian Lollike
Regissør: Hilde Brinchmann
Scenograf/kostymedesigner: Ingrid Tønder
Maskør: Hanna Holm

Ressursene er ikke uuttømmelige. Ozonlaget er i ferd med å bryte sammen. Verden er overbefolket. Isen smelter faktisk. Hvad skal vi gøre? Det er et såkalt godt spørsmål, uten noe klart svar. Brad Pitts paranoia blir verre og verre, men han vet råd – han vil redde Planet Earth!

Brad Pitt er en av flere Hollywood-superstjerner, som ikke kun er bekymret hver gang de ser et afrikansk barn uten foreldre eller en isbjørn som ikke kan finne et isflak.

Brad Pitt handler!

Han er nemlig, liksom Oscar-vinneren - og fhv. vicepresident, Nobelpris-mottaker mm. - Al Gore, skuespilleren Leonardo DiCaprio, kollegaen Cameron Diaz og mange andre blitt en slags yppersteprest i en ny verdensreligion, hvor klimaet er gud.

Klima er da også et hot emne ved kjæresten Angelina Jolies garden party. Klima er et umulig emne å engagere seg i for postmoderne mennesker. Klima er bare old news. Klima er vår tids gud. Klima er skyld i at afrikanerne innvaderer vesten. Klima er grunnen til at miljøaktivister blir drept – det hele blir mer og mer overveldende og avspeiler hvordan vi privilegerte I vesten håndterer løgn og fakta om emnet.

Gjennom tre personers lek og veksler mellem forskjellige holdninger til klima stiller Christian Lollike skarpt på begrebet ’økodepressjon’, som synes å prege store deler av den vestlige verden. Lollike setter - sammen med Hollywoods Brad Pitt - problemene i relief. Eller kanskje snarere tvert imot …
I rollene:
A: Ingrid Meling Enoksen, B: Mads Sjøgård Pettersen, C: Nina Ellen Ødegård

FIRMAFESTEN
- Javel. DU er dårr?

Pressevisning: 29.okt kl 14.30
Premiere 06.nov kl 18.30
Hovedscenen

Regissør: Johannes Joner
Tekster: Karsten Fullu og Johannes Joner. Med hjelp av Knut Nærum, Vegar Hoel, Espen Hana, Per Inge Torkelsen, August Mauritzen og Torfinn Nag.
Scenograf: Olav Myrtvedt
Lysdesign: Haakon Espeland
Dramaturg: Michael Evans

En klassisk norsk firmafest starter vanligvis med full kontroll fra alle involverte. Mange festdeltakere mister imidlertid kontrollen etter kort tid, og det som etter planen skulle være en hyggelig og oppbyggelig firmasamling tar fort til seg elementer fra revyens og farsens verden. Denne særnorske festkulturen feires og analyseres i teatrets julegave til regionen: Firmafesten.

Her skal det selvsagt ikke spares på noe. Som seg hør og bør en ekte firmafest blir det underholdning av det lettbente slaget. Vi byr på innleide gjester, trim for lattermusklene, intelligent anvendelse av regionens kjendiser, sketsjer, karaoke, live musikk og stand-up.
Vi senker terskelen mellom scene og sal, og som på ekte firmafester sprenges titt og ofte de vanntette skottene mellom avdelinger, mellom fotfolk og ledelse, og mellom ektefolk og single medarbeidere. Dette tar vi pulsen på fra entré til exit. Vi garanterer imidlertid at vår fest skiller seg fra andre firmafester på et sentralt punkt: Du slipper represalier fra ledelsen når du møter opp på jobb igjen etter festen.

Medvirkende:
Even Stormoen, Svein Harry Schöttker Hauge, Espen Hana/Marco Kanic, Sally Nilsson, Gretelill Tangen, Svein Solenes, Mareike Wang, Kikki Stormo, Espen Alknes, Vegar Hoel og Jan Rune Holdhus.

PRESSEVISING
Påmelding til pressevisning fredag 29.okt SNAREST.

pernille.kaldestad@rogaland-teater.no eller til 92 42 17 92

Pernille Kaldestad