16. november 2010

Fra Trøndelag Teater

Jo Strømgren Kompani gjester Trondheim og Trøndelag Teater med forestillingen Eksperimentet fra tirsdag 16. november.

Fire patriotiske kvinner har meldt seg frivillig som forsøkskaniner for menneskeforsøk. Men – selv om laboratoriet er varmt og koselig, med stoler å sitte på og til tider også fyllt av musikk, vokser det gradvis fram en tvil – det er noe som ikke stemmer. Dessverre er dørene låst, og det er ingen å spørre.

Eksperimentet legger seg formmessig inntil produksjoner som for eksempel Selskapet, Hospitalet, og Departementet, hvor storpolitisk tematikk krympes og tilpasses et univers bestående av fire vegger og en liten gruppe individer. Kompaniets velkjente fokus på bedrøvelig menneskelig oppførsel, er imidlertid ennå krassere enn tidligere. Pseudoautentisk språk så vel som kulturelle referanser peker mot en av våre velkjente og mektige naboer i øst. Innholdet er likevel universelt all den tid det foregår grufulle handlinger i fortiede gråsoner i alle deler av verden.

Eksperimentet hadde premiere i Estland i mai, med Norgespremiere under festspillene i Bergen i juni. I 2010 turnerer forestillingen i blant annet Estland, Litauen, Hviterussland, Russland, Polen, Frankrike, Spania, Danmark, samt flere steder i Norge.

Manus/regi/koreografi/scenografi: Jo Strømgren
Med: Ulla Marie Broch, Hanne Gjerstad Henrichsen, Marte Stolp, Kaia Varjord
Lysdesign: Stephen Rolfe
Lyddesign: Lars Årdal

Forestillingen spilles på Studioscenen tirsdag 16. november, onsdag 17. november og torsdag 18. november. Alle dager kl. 19.00.
Forestillingens varighet er ca 1 time uten pause.

Anmeldere bør bestille billetter til Trondheimspremieren så snart som mulig.

Sissel Grønlieinformasjonsrådgiver
Trøndelag Teater