15. april 2011

Fra Stamsund Internasjonale Teaterfestival

Stamsund Internasjonale Teaterfestival 2011 - Scenekunst i Midnattssol!

Stamsund Internasjonale Teaterfestival arrangeres for 11. gang, 24. – 29. mai 2011
Det lille fiskeværet Stamsund i Lofoten som til vanlig rommer 1400 innbyggere, fylles snart til randen av samtidsorientert scenekunst. Forestilinger seminarer og workshops inntar brygger, rorbuer, fryselagre, filetfabrikker, fjellsider, gater, og scenerom. Stamsund Internasjonale Teater ønsker å koble den sterke kunstneriske opplevelsen med refleksjoner over strømninger i samtiden, - og folkefest.
Nytt av året og for vår kommende satsing i 2012, er vårt samarbeid med kurator Rickard Borgström. I år har Borgström bidratt med deler av hovedprogrammet på forestillingssiden og utvikling av seminarene ”Prologos: Arkipelagens sceniske landskaper” og ”Barn på scenen”. ”Prologos..” tar utgangspunkt i Knut Ove Arntzens (UiB) upubliserte forskning og diskuterer sammenhengen mellom landskapet i regionen og de kunstneriske uttrykkene som produseres her. Sammen med Arntzen stiller teaterviterne Hans-Thies Lehmann(DE) og Eleni Varopoulou(GR) og flere andre. ”Barn på scenen” tar utgangspunkt i to av forestillingene i programmet: Und er libets ”The lighness and Death of Giselle” og Gob Squad/Campos ”Before Your Very Eyes” som begge har levende barn på scenen. Med utgangspunkt i disse forestillingene diskuterer vi både det kunstneriske potensialet og de etiske utfordringene knyttet til bruken av barn på scenen i forestillinger både for unge og voksne.
Programmet kan leses i sin helhet på http://www.stamsund-internasjonale.no - her er noen høydepunkter:
Gob Squad/Campo(GB/DE/BE) Before Your Very Eyes
Und er libet (FI) The Lightness and Death of Giselle
Diamanda Galás (GR/USA) Songs of Exile
Campo/ Pieter Ampe & Guilherme Garrido ”Still standing you” (PT/BE)
Geumhyung Jeong (KR) Oil Pressure Vibrator
FaultyOptic (UK) Flogging a dead horse
Wakka Wakka og Figurteatret i Nordland (USA/NO) Baby UniverseMonkeyshine Theatre (IR) The Paper PrincessFor mer informasjon, kontakt: Stamsund Internasjonale Teater, +47 76 08 75 30, info@stamfest.no
Pressekontakt: Thorbjørn Gabrielsen, +4791576585

Thorbjørn Gabrielsen