15. april 2011

Fra Fortellerfestivalen

Fortellerfestivalen 2011, 25. – 29. mai på Dramatikkens hus i Oslo

Fortellerfestivalen 2011, den åttende i rekken, blir i år arrangert fra 25. – 29. mai! Møt opp på Dramatikkens hus på Grønland i Oslo for å oppleve fantastiske fortellinger, musikk, konkurranser, kurs og et eget faglig symposium om «Den sanne fortelling».

Fortellerfestivalen viser hvert år frem fortellerkunst av høy kvalitet på Dramatikkens hus. I 2011 er tema for festivalen «overflate» - og vi lurer på hva som skjuler seg under? Hva er underteksten? Hva er det ting egentlig betyr? Og er overflaten alltid overfladisk? Vi har flere spennende fortellere på programmet. Fra England kommer Xanthe Gresham med en mytisk fortelling i moderne og meget aktuell form. Engelsk-jamaicanske Jan Blake gjorde stor suksess da hun var her i 2007, og kommer nå tilbake med den mye omtalte forestillingen Sundiata Kita, som hun gjør sammen med musikerne Raymond og Kouame Sereba. Og fra Canada kommer Dan Yashinski med forestillingen Stormfool's Cool Gig - en morsom forestilling inspirert av de gamle arabiske fortellingene fra 1001 Natt. Fra Norge kommer blant andre utøvere som Torgrim Mellum Stene, Stina Fagertun, Marit Evensen, Hannah Wozene Kvam, fortellergruppen Underkammer og komikeren Christer Torjussen. Margreth Olin og Thor Gotaas deltar på årets symposium.
Årets festival byr som vanlig på fem dager fylt med med humor, alvor og aktualitet. Det blir musikk med Stian Karstensen og brødreparet Kouame og Raymond Sereba. Publikum får gleden av å oppleve Ung Fortellerscene, Yrkesfortellinger og nasjonal finale i StorySlam. Det blir et sterkt program med flere av de beste norske fortellerne. Festivalen byr på morsomme, dramatiske, triste, utforskende og underholdende fortellinger.
Fortellerfestivalen arrangeres av Fortellerhuset og Albatrass. Vi samarbeider med Norsk Fortellerforum, FabelAkt og Fortellerscenen. Fortellerfestivalen er støttet av Norsk Kulturråd, Fritt Ord, FFUK og Oslo Kommune.
Følg med på våre nettsider for å få med deg mer av programmet: www.fortellerfestivalen.no