15. april 2011

Fra New International Encounter (NIE)

To priser til Teater NIE på to dager!

På tirsdag 5. april mottok Teater NIE (New International Encounter) Gullsekken for Beste Produksjon 2011 av adm. dir. Torbjørn Almlid i Norsk Tipping.
På onsdag 6. april mottok de Danse og Teatersentrums pris for Kunstnerisk Mot 2011.

Gullsekken er Den kulturelle skolesekkens (DKS) egen pris og deles ut for innsats med formidling av kunst og kultur i skolen. Prisen på 100 000 kroner er for beste produksjon. ”Den Kulturelle Skolesekken har vært fullstendig avgjørende for vår utvikling. Muligheten det har gitt for kontinuitet har vært en fantastisk gave til oss som kompani”, sa kunstnerisk leder Kjell Moberg i NIE. Det er femte gang Gullsekken deles ut. Det var fire nominerte og juryen har i år blitt ledet av forfatter og filmekspert Erlend Loe. Prisen ble tildelt for produksjonen Kollaps/Everything Falls Apart. Forestillingen vil bli vist i Oslo 13.5 på Dramatikkens hus under NIE Festival Vol.II.

Allerede onsdag ettermiddag kom nyheten om at Danse og Teatersentrums (DTS) pris for Kunstnerisk Mot er tildelt NIE. Danse og Teatersentrum er nasjonalt kompetansesenter som fremmer profesjonell scenekunst nasjonalt og internasjonalt, med vekt på fri scenekunst.
DTS har begrunnet sin pris på følgende måte: Vi mener at NIE i sitt kunstnerskap har rendyrket den teatrale fortellingen som grunnstoff i sine produksjoner. De er ikke redd for å ta tidens temaer og problemstillinger på pulsen, og omsette det i et scenekunstuttrykk, der de tar i bruk musikk, lys, objekter, scenografi og tekst i en både ekspressiv og poetisk form, der også vår tids ubehag får en stemme. I forestillingene gjennomfører de det ”NIEske” i form og uttrykk brilliant. De makter også å kommunisere forestillingene på et befriende ”all-alder” nivå i en tid som er svært målgrupperegulert. Prisen vil deles i forbindelse med DTS`s årsmøte 29.4.2011. NIE vil i den forbindelse vise forestillingen Mitt Liv Med Hundene på Oslos nye scenekunstbygg Det Andre Teateret.

Vedlagt: Teaterkompaniet NIE ved kunstnerisk leder Kjell Moberg stakk av med Gullsekken. Her med bl.a. kulturminister Anniken Huitfeldt, kunnskapsminister Kristin Halvorsen og adm. dir. Torbjørn Almlid i Norsk Tipping. Foto: Ole Walter Jacobsen

For utfyllende informasjon:
Marlou Beulens, produsent Teater NIE
Tel: 95044784 / e-post: marloubeulensnie@gmail.com