23. januar 2012

1066 - Slaget ved Stamford bridge

- NORSKE KONGESAGAER BLIR ALDRI DET SAMME IGJEN

Gikk du glipp av denne latterbomben i vår, eller vil du ha et gjensyn med StatsTeatrets relativt frie tolkning av slaget ved Stamford bridge? Dette er en tragikomedie om et av de verste slagene i norsk historie, der 5000 nordmenn mistet livet i forsøket på å erobre England. Møt fire svette menn som med vekslende imponerende fysikk gir alt for Norge. Velkommen til en drøy time fylt med drama, action, historie, humor, krim og kjærlighet. ADVARSEL: Det vil bli brukt et meget eksplisitt språk, samt menn som kysser. Det vil også bli stekt vafler, hvilket kan medføre stekeos.

"Presis og lekelysten, til spott og på alvor"
- Dagbladet

11. februar på Hovedscenen. KUN ÉN FORESTILLING!
NB! Følg med for del 2 av norgeshistorien..

Les mer om 1066 - Slaget ved Stamford bridge og kjøp billetter her. (Foto: Marius Haugen)
Følg StatsTeatret på Facebook!

Nattergalen

- EN EVENTYRLIG FORTELLING FOR HELE FAMILIEN

Keiseren av Kina får høre at det finnes en fugl i skogen som synger så skjønt at det overgår alt i hans vidstrakte rike. Han får den brune og unnselige lille nattergalen brakt til det keiserlige palass for at den skal bo der og synge for ham. Men når han får en mekanisk fugl dekorert med edelstener i gave, glemmer han nattergalen, som flyr tilbake til skogen. Noen år senere ligger Keiseren syk, den mekaniske fuglen er gått i stykker, og døden sitter ved sykesengen. Bare nattergalens sang kan få døden til å vike... H. C. Andersens berømte eventyr er en poetisk og vakker fortelling om frihet, ekthet og kunstens og naturens helbredende kraft.

Premiere 9. mars i Teaterhallen.
Anbefalt aldersgrense: 5 år.

Les mer om Nattergalen og kjøp billetter her.

Gammel dame er vond å vende

- EN SPLITTER NY LATTERBOMBE FRA KVAMMEN & SÆGROV

Den tidligere Rosenbergkokka Maggi (Sally Nilsson) har havnet på Mosedusken sykehjem. Hun er vital og geskjeftig, men ikke helt istand til å ivareta seg selv. Fra beste Egenes kommer Lillemor (Gretelill Tangen) for å flytte inn på samme rom. Det blir langt fra et hjertelig møte. Dette blir vårens komediefest i Stavangeren! Gammel dame er vond å vende er et samarbeidsprosjekt mellom Kvammen & Sægrov produksjoner AS og Rogaland Teater.

Premiere 1. februar i Stavangeren.
NB! Få billetter igjen!

Les mer om Gammel dame er vond å vende og kjøp billetter her.