Oversatt av André Bjerke

Bearbeidet av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs

Premiere 01.mars kl. 19.30

Pressevisning fredag 24.februar kl 11.00

MISANTROPEN
- BEUNDRINGSVERDIG IDEALIST ELLER SELVGOD FANATIKER?

Vi slutter aldri å more oss over Molières komiske karakterer og velskrevne komedier. Derfor setter Rogaland Teater nå opp den tidløse klassikeren Misantropen. Dette er historien om Alceste, rollefiguren som i snart 350 år har personifisert menneskehateren,som ikke kan fordra uærligheten, smigeren og den falske omgangstonen i overklassemiljøet han tilhører. Hans dilemma er hans store kjærlighet til Célimène, en kokett ung dame som elsker å være i oppmerksomhetens sentrum. I motsetning til Alceste, som hater falskhet, og insisterer på å fortelle sannheten uansett hvor ubehagelig denne måtte være, driver Célimène et flørtende dobbeltspill og er en mester i baktalelsens kunst.
Misantropen, i Sigrid Strøm Reibos regi, handler om å være sin egen lykkes smed og viser hva det fører med seg av korrupsjon, utroskap, falskhet og smiger. Men det blir også satt spørsmål ved hvor ærlig man kan være uten at dette går på bekostning av medmenneskelighet og toleranse. Kan man være så ærlig at man blir umenneskelig?
Molières eget slagord var: «Man må aldri kjede sitt publikum», og Sigrid Strøm Reibo har tatt dette på blodig alvor.Hun har gjort Misantropen til en komedieballett hvor både dans og musikk får stor plass. Sigrid Strøm Reibo har, foruten sin faste samarbeidspartner og koregoraf Oleg Glushkov, denne gangen med seg et stort ensemble av unge og spillekåte skuespillere og dansere som er klar til å ta fatt på oppgaven med å lage sin egen vri på klassikeren.
Misantropen er et av Molières hovedverk og kanskje hans mest personlige. Stykket kan sees som et svar på kritikken mot Tartuffe, en annen Molière-klassiker som kom to år tidligere. I Tartuffe går Molière til angrep på hykleriet, det religiøse såvel som det verdslige. Kirken klarte i sin tid å forby stykket.

Folkene på og bak scenen:

Sigrid Strøm Reibo - regissør
Utdannet regissør fra Det statlige russiske institutt for scenekunst, GITIS, i Moskva i 2010. På kort tid har 29-åringen markert seg i det norske og russiske teaterlandskapet. Med forestillingen Katten som gikk sine egne veier av Kipling ved RAMT – Det russiske nasjonalteatret for barne- og ungdomsteater – ble hun nominert til «Gullmasken», den høyest hengende teaterprisen i Russland. I Norge ble hun i 2010 Heddapris-nominert for regiarbeidet på sin debutforestilling Vente på Godot på Hålogaland Teater. Hun har siden satt i scene bla musikkteaterprosjektene The Black Rider av Wilson/Burroughs/Waits og Haugtussa av Garborg/Manotskov.

Olav Myrtvedt - scenograf
Utdannet scenograf fra Danmarks Design Skole, og har arbeidet som scenograf innen både teater og dans siden 1995.Han har bl.a. hatt scenografiansvaret for flere uroppførelser av Jon Fosses dramaer, og i 2003 representerte han Norge på Praha-Quadriennalen med utstillingen «Fosse via Myrtvedt». Myrtvedt har arbeidet på en rekke scener, bla med forestillingene Gengangere og Draum om hausten påNationaltheatret, Namnet og Den Stundesløse på Den Nationale Scene, En midsommernattsdrøm på Stockholm Stadsteater og West Side Story ved Göteborgsoperaen. Myrtvedt ble i fjor tildelt den høythengende Reumertprisen for scenografien til Hellig3kongersaften ved Aalborg Teater. Myrtvedt har arbeidet ved Rogaland Teater flere ganger tidligere, bla Natta syng sine songar, Lille Eyolf, Barnetog Firmafesten.

Anette Werenskiold - kostymedesigner
Utdannet kostymedesigner med hovedfag fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2002. Hun har stått for kostymedesign på en lang rekke forestillinger ved norske teatre, bla Let it Rock ved Riksteatret,Chicago ved Trøndelag Teater og Peer!, Et juleeventyr og The Black Rider ved Hålogaland Teater. Werenskiold har også hatt scenografioppdrag for bla Sogn og Fjordane Teater, Opera Sør og Barneteatreti Reykjavik. Werenskiold har tidligere arbeidet ved Rogaland Teater da hun sto for kostymene til Little Shop of Horrors i 2010.

Oleg Glusjkov -koregraf
Mastergradsutdannet koreograf fra Det statlige russiske institutt for scenekunst, GITIS, i Moskva, uteksaminert i 2002.Glusjkov har arbeidet ved de fleste teatrene i den russiske hovedstaden, bla Moskva Kunstnerteater, Teatr Majakovskaja, Teatr Lenkom, Teatr Na Maloj Bronnoj og Teatr Vakhtangova – hvert år med opp mot 15-20 oppsetninger.I 2011 vant Glusjkov «Gullmasken» for operaen Guidon på Vassilij-teatret. Glusjkov underviser samtidig i dans ved GITIS. Han har tidligere arbeidet i Norge sammen med regissør Sigrid Strøm Reibo på fjorårets Haugtussa og The Black Rider.

Jill Tonje Holter - maskør
Utdannet frisør, maske- og parykkmaker ved bla Retford International College og Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har jobbet ved flere av teatrene i landet, som Torshovteatret, Teater Ibsen og Hålogaland teater, og var i fem år fast ansatt ved Oslo Nye Teater. Holter har gjennom årene gjort en mengde maskeoppgaver ved Rogaland Teater, bla Måne for livets stebarn, Nickolas Nickleby, Mesteren og Margarita, Krig, Onkel Vanja, Little Shop of Horrors,Vi som er hundre, Verdens Ende, Haugtussa og Sonny.

Medvirkende:
Mattis Herman Nyquist
Utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, hvor han ble uteksaminert i 2008. Nyquist ble kjent for et større publikum i rollen som Ask Burlefot i Riksteatrets Sangen om den røde rubin som turnerte landet rundt i 2010. Ved Det Norske Teatret har han tidligere medvirket i Slottet og i Eit lykkeleg sjølvmord. Nyquist har i de senere år vært knyttet opp til Nationaltheatret hvor han har spilt i Plastilina, Galileo, Hedda Gabler, Bankerått og Jeanne d'Arc. Dette er første gang Mattis Herman Nyquist gjester Rogaland Teater.

Øystein Martinsen
Utdannet ved Statens Teaterhøgskole, hvor han ble uteksaminert i 2004. Martinsen hadde før dette allerede lang fartstid innen Tromsøs teater- og revymiljø. Etter endt utdannelse startet Martinsen ved Rogaland Teater, hvor han har medvirket i bla. Nicholas Nickleby, Mesteren og Margarita, Bedrag og i Bakkantinnene av Evripides. Martinsen har også medvirket i spillefilmene Lime ogi Pål Sletaunes Naboer. I 2008 turnerte Martinsen med Riksteatret i Barnet av Fosse, og året etter gjestet han Hålogaland Teater hvorhan hadde tittelrollen i Knut Nærums Peer! I de senere år har vi ved Rogaland Teater sett ham i bla Stones in his pockets, Little Shop of Horrors, Jungelboken 2099, Enron og BANK.

Lars Funderud Johannessen
Utdannet ved bla. Circle in the Square Theater School i New York, hvor han var ferdig i 2003. Funderud Johannessen jobbet ved flere norske teatre, bla Teatret Vårt, Agder Teater, Brageteatret og Riksteatret, før han kom til Rogaland Teater i 2007. Han har spilt i flere TV- og filmproduksjoner. På Rogaland Teater har han de senere årene bla spilt hovedrollen i Little Shop of Horrors og medvirket i Gift, Mann=Mann, Jungelboken 2099, Haugtussa, Peer Gyntog BANK. I 2010 gjestet han Det Norske Teatret i Den hemmelege hagen.

Ingrid Rusten
Utdannet fra Akademi for scenekunst i Fredrikstad, og i fjor ble hun uteksaminert fra Stockholms Dramatiska högskola. Rusten har medvirket i forestillinger vist på internasjonale teater- og dansefestivaler, bla Salzburger Festspiele, Meteor-festivalen i Bergen og Black Box i Oslo.I tillegg har hun spilt barneteater gjennom Den kulturelle skolesekken og medvirket i forestillinger vist ved Kungliga Dramatiska Teatern i Stockholm.Dette er første gang Ingrid Rusten gjester Rogaland Teater.

Kathrine Jünger Ims
Jünger Ims var i tolv år medlem av Barne-og ungdomsteatret ved Rogaland Teater, hvor hun medvirket i flere produksjoner. Siden har hun studert teatervitenskap ved Universitetet i Bergen og teaterproduksjon-og skuespillerfag ved Høgskolen i Nord-Trøndelag. Jünger Ims har medvirket i flere film- og teaterproduksjoner, bla tv-serien Buzz Aldrin og som understudy for rollen Honey i fjorårets Hvem er redd for VirginiaWoolf. Kathrine Jünger Ims medvirket også i teatrets Sonny, men debuterer med dette i en større rolle ved Rogaland Teater.

Glenn André Kaada
Utdannet ved Statens Teaterhøgskole, før han kom til Rogaland Teater i 2003. Her har Kaada spilt en rekke ulike roller: fra hovedroller i Shaffers Amadeus og Kiellands Gift til Bakkantinnene, Verdens Ende, Frykten og BANK. Kaada har flere ganger arbeidet med dramaer av Jon Fosse: Dødsvariasjonar, Desse auga og Ylajali. To ganger har han medvirket i regissør Tore Vagn Lids teaterprosjekter: Mann=Mann, som vant Hedda-prisen som Årets teaterprosjekt 2008, og Enron. Kaada ble kjent for et større publikum gjennom dramaserien Seks som oss på TV 2, spillefilmen Blodsbånd av Marius Holst og Riksteatrets Et dukkehjem som turnerte landet rundt i 2009. Tidligere i høst spilte Kaada tittelrollen i Ibsens Peer Gynt, som i mai vil gjeste Festspillene i Bergen.

Olve Løseth
Utdannet ved Det statlige russiske institutt for scenekunst, GITIS, i Århus og Moskva, hvor han ble uteksaminert i 2007. Løseth debuterte ved Teater Ibsen med hovedrollen som Falk i Kjærlighetens komedie. Han har i flere omganger arbeidet ved Trøndelag Teater, hvor han bla har vært å se som Melchior/Ernst i Spring Awakening, Parisi Romeo og Julie, Guten i Fuglane, den unge Ebenezer Knug/Juleånd i Et juleeventyr og som Marek i Håndverkerne. Dette er første gang Olve Løseth gjester Rogaland Teater.

Marianne Holter
Holter slo gjennom med frigruppene Dozerne og Nøkken i Stavanger og ble tidlig engasjert ved Rogaland Teater, hvor hun har vært ansatt siden 1996. Her har hun uttrykt seg i et variert repertoar, i komedier, musikkspill og drama; fra Little Shop of Horrors til Absolutt Bibel. Av forestillinger kan nevnes: Mamma, meg og menn av Lygre, Holbergs Jeppe på Berget, Fugl Fønix av Cartwright, Krig av Norén, Onkel Vanja av Tsjekhov, Sluttspill av Beckett og Yngve Sundvors Frykten. To ganger har Holter medvirket i regissør Tore Vagn Lids teaterprosjekter: i Mann=Mann og i fjorårets Enron, en samproduksjon med Teatret Vårt i Molde.

Jan Rune Holdhus
Holdhus har bakgrunn fra Rogaland Teaters Barne- og ungdomsteater og spilte i Brødrene Løvehjerte i 1997.Holdhus etablerte showgruppen Stay-Ups i 2005 og debuterte som stand-upkomiker på Latter i Oslo året etter. Siden den gang har han gjort utallige opptredener over hele Norge, og har vært en av ildsjelene i distriktet gjennom bla etableringen av Stand-Up Stavanger. Holdhus ble kjent for et større publikum da han deltok i programmet «Den norske humor» på NRK i 2009.Jan Rune Holdhus sto i 2010 bak dinner-showet Ein herlige frikassé sammen med artist Toni Gundersen, og var samme år å se på Rogaland Teateri Firmafesten.

Ragnar Holen
Utdannet fra Statens Teaterhøgskole i 1959, men har også en M.A. i Theater Arts fra University of Minnesota. Holen har vært ansatt ved Nationaltheatret, Fjernsynsteatret, Den Nationale Scene, Trøndelag Teater – og siden 1966, Rogaland Teater. Her har Holen medvirket i et rikt rollegalleri, fra Rektor Kroll i Rosmersholm, Stockmann i   En Folkefiende og Snekker Engstrand i Gjengangere til Pozzoi Becketts Mens vi venter på Godot og Herr Schultz i musikalen Cabaret. Blant hans regioppgaver ved teatret kan nevnes Pinters Vaktmesteren og Molières Doktor mot sin vilje. I de senere år har Holen medvirket i bla Forbrytelse og straff, Krapps siste spole, Onkel Vanja, Nicholas Nickleby og Gift.

Jens Jeffrey Trinidad
Autodidakt hiphop-danser som har arbeidet profesjonelt siden 2005. Trinidad har bla danset i Jungelboka på Det Norske Teatret, i Kathrine Bølstad Kompanis Dark Night of the Soulog i URBAN-X by Cre8 på Den Norske Opera&Ballett. I 2011turnerte Trinidad med Bounce Streetdance Company i Nederland, Belgia, i München og Oslo med Gökboet «Insane in the Brain» Tour. Dette er første gang Jens Jeffrey Trinidad gjester Rogaland Teater.

Phittaya «Sun» Phaefuang
Utdannet samtidsdanser fra Kunsthøgskolen i Oslo, hvor han ble uteksaminert i fjor. I løpet av utdannelsen har Phaefuang jobbet med koreografer som Jo Strømgren, Kristin Hjort, Christopher Arouni, Siri &Snelle, Alan Lucien Øyen og Sølvi Edvardsen. Høsten 2011 danset han i Den hemmelighetsfulle hagen av Inger Cecilie Bertrán de Lis. Dette er første gang Phittaya Phaefuang gjester Rogaland Teater.

Ronald R. Belaza
Utdannet jazzdanser fra Kunsthøgskolen i Oslo, hvor han ble uteksaminert i 2010. Belaza har danset for en rekke show, eventer og musikkvideoer, bla sammen med kompaniet Cre-8. Han har danset for artister som Samsaya, Carola og Lars Vaular, og opptrådt på fjernsynsshow som Melodi Grand Prix og Spellemannsprisen. I 2006 var han i finalen på TV2s Dansefeber. I fjor spilte han i forestillingenLinus og sirkusfuglene på Akershus Teater og i Nei, nei guttpå Teater Innlandet. Dette er første gang Ronald R. Belaza gjester Rogaland Teater.

Kredittliste
MISANTROPEN
av Molière