19. mars 2012

Akershus Teater

Styret i Akershus Teater har besluttet å tilby Bo Anders Sundstedt stillingen som teatersjef. Stillingen er en åremålsstilling på 6 år og Sundstedt tiltrer 01.01.2013.

Bo Anders Sundstedt (f. 1963) er utdannet skuespiller ved Riksteatrets elevskole. Etter endt utdannelse har han vært dukkespiller og skuespiller i et stort antall forestillinger ved Riksteatret. En av de siste oppsetningene han bidro i var ”Dickie Dick Dickens” på Oslo Nye og Riksteatret.

I tillegg til å være skuespiller, har Sundstedt skrevet, dramatisert og bearbeidet tekster for ulike medier. Han har også jobbet som regissør innenfor institusjons-teatrene og sammen med frie, sceniske grupper.

Sundstedt har bred administrativ erfaring og har innehatt en rekke styreverv, Han har blant annet vært kunstnerisk leder for Riksteatrets Figurteater og er for tiden styremedlem i Riksteatret.

”Vi fikk mange kvalifiserte og spennende søkere. Det har vært en lang og grundig prosess frem til dagens beslutning. Styret har lagt vekt på at Bo Anders Sundstedt kombinerer bred kunstnerisk kompetanse og solid organisasjonserfaring. Vi er sikre på at han er rett person til å videreutvikle teatret i årene som kommer,” sier styreleder Eva Koefoed Sevaldson.

”Jeg er svært glad for å ha fått muligheten til å lede Akershus Teater inn i en spennende fremtid. Teateret har gjennom sin korte historie rukket å bli en viktig arena for utvikling av scenekunsten i fylket, og representerer et vell av muligheter og spennende utfordringer. Jeg går til oppgaven med store ambisjoner, og med vissheten om at jeg overtar et viktig teater med fremtiden for seg. ” sier påtroppende teatersjef Bo Anders Sundstedt.

Sundstedt overtar etter Bjørn Birch som går av ved årsskiftet etter å ha vært kunstnerisk og administrativ leder i teatrets prosjektperiode, og i to åremålsperioder.

Kontaktpersoner:

Styreleder Eva Koefoed Sevaldson: 412 73 332