ROGALAND TEATER - PRESSEVISNING og ANMELDERINVITASJON
URPREMIERE 1349 - PESTEN

- Endelig en musikal om Svartedauden

Av Yngve Sundvor i samarbeid med STATSTEATRET

Tou Scene fredag 20.april kl 19:00

Pressevisning Tou Scene – Maskinhallen onsdag 18. april kl 11:00

Bli med STATSTEATRET tilbake til 1349 og datidens største pandemi. Møt krovert Svein (Gard B. Eidsvold) og hans tre høyst forskjellige sønner (Cato Skimten Storengen) som strever med å få endene til å møtes. Mors flatbrød selger ikke som før, og det er langt mellom gjestene. Til dette trøstesløse sted kommer en dag en fremmed (Kim Sørensen) med spennende krydder i kofferten sin.Krovertens liv blir snudd fra nederlag til suksess. Men hva har den fremmede flyktet ifra? Og hvorfor dør alle rottene i byen? Hvem lurer i den fremmedes skygge? Og hvorfor i alle dager vasker han hendene?En udødelig kvinne synger i ly av natten (Marit A.Andreassen). Hvem er hun, oghvorfor er jeg så kald?
Velkommen til et eventyr av historiske dimensjoner, ledsaget av smektende musikk som vil krype inn i øret ditt og bli der for alltid.

KORT SAGT; EN PESTFORESTILLING!

I rollene: Gard B. Eidsvold, Cato Skimten Storengen, Kim Sørensen og Marit Adeleide Andreassen.
Regi: Yngve Sundvor.
Musikk: Edvard Grieg (Johannes Hanssen og Johan Svendsen)
Lyddesign: Fredrik Baden

FOLKENE BAK:
Yngve Sundvor (regi og manus i samarbeid med Statsteatret) er utdannet regissør ved Det Statlige Akademiet for Scenekunst, Moskva. Han har iscenesatt over 40 teaterproduksjoner
i inn- og utland. Blant annet «Sult» ved Nationaltheatret, «Mesteren og Margarita» ved Rogaland Teater og «PAN» ved Hålogaland Teater. Sundvor er kunstnerisk leder og regissør for Statsteatret.

Gard Bjørnstjerne Eidsvold har arbeidet som skuespiller siden 1988 og deltatt i nærmere førti teaterproduksjoner og femti filmer i store og mindre roller. Eidsvold stiftet i 1996 Oslo Moderne Teater som har produsert seks teaterproduksjoner. Eidsvold vant i 1998 Heddaprisen for beste forestilling sammen med Yngve Sundvor for«Sult», et samarbeid mellom Nationaltheatret og Oslo Moderne Teater. Eidsvold er også regissør, scenograf og manusforfatter. Han vant Gullruten som beste skuespiller i 2010. Eidsvold er i dag produsent og skuespiller ved Statsteatret og spilte Harald Hardråde i deres første produksjon, «1066 - Slaget ved Stamford bridge».

Kim Sørensen gikk ut fra StatensTeaterhøgskole i 2001. Siden den gang har Sørensen vært engasjert ved Den Nationale scene, Det Norske Teatret, Nordland Teater og i seks år ved Nationaltheatret. Han ble i 2009 Hedda-mominert for rollen som Jamie i «Tilbaketoget fra Moskva» ved Nationaltheatret. Han har tolket over 25 roller de siste årene. Sørensen har også medvirket i flere filmer og tv-serier og hatt regi på en rekkeforestillinger. Nå er Sørensen ansatt ved Riksteatret som Kunstnerisk rådgiverog husregissør.
Han hadde våren 2011 regi på «Treningstimen»av Ari Behn ved Rogaland Teater. Sørensen er ansatt i Statsteatret somén av fem initiativtagere. Han spilte Toste i Statsteatrets første produksjon,«1066 - Slaget ved Stamford bridge».

Marit Adeleide Andreassen er utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Hun debuterte på Oslo Nye Teater i 1993. Der har hun også blant annet tolket Sally Bowles i «Cabaret», Alice i «Nærmere»og Lady Torrance i «Ville engler». Ved Hålogaland Teater har Andreassen tolket Polly i «Tolvskillingsoperaen». Hun har jobbet
ved Nationaltheatret siden 2000. Der har hun blant annet tolket Søs i «Brått evig», Anna Petrovna Vojnitsev i «Stykke uten tittel», tittelrollen i «Hedda Gabler», Miss Prism i «Hvem er Ernest?»,Tante Sofie i scene- og TV-versjonen av «Folk og røvere i Kardemomme by» og Nille i «Jeppe på Bjerget». Marit Andreassen har spilt i rundt 25 filmer og medvirket i TV-produksjoner som «Nummer 13», «Sara og Selma» og Unni Lindell-serien om Cato Isaksen. “1349 - Pesten” er hennes første samarbeid med Statsteatret.

Cato Skimten Storengen er utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Fra 2004 til høsten 2010 var han fast ansatt ved Rogaland Teater, der han har tolket i overkant av 20 roller. Han har hatt permisjon fra Rogaland Teater for å gjøre tv-seriene «Ran» og «Hvaler», samt «Rocky Horror Show» på Nordland Teater med Kim
Sørensen som regissør, en rolle han ble nominert til Hedda for beste mannlige hovedrolle for. Skimten Storengen har jobbet med Yngve Sundvor tidligere i «Mesteren og Margarita», «Sladder»og «Frykten». Alle ved Rogaland Teater. Skimten Storengen er ansatt i Statsteatret som én av fem initiativtagere. Våren 2011 spilte han Olav Kyrre i Statsteatrets første produksjon, «1066 - Slaget ved Stamfordbridge».

1349 – Pesten er en samproduksjon mellom STATSTEATRET, Rogaland Teater, Agder Teater og Tou Scene. Støttet av Norsk Kulturråd, Fond for Lyd og Bilde, Fond for utøvende kunstnere, Institusjonen Fritt Ord og Stavanger kommune – Kulturbyfondet.

Vi ber anmeldere melde seg på til premiere innen torsdag 19. april

Informasjonssjef Rogaland Teater