27. august 2012

Fra Litteraturhuset

Nyskrevet norsk dramatikk på Litteraturhuset.

Teaterforestillingen "Ingen tid for stolte skuter", urpremiere på Litteraturhuset i Oslo, søndag 23. september kl. 17.30.

Litt om handlingen.
Virkeligheten glipper for Henrik. Han er gammel og havet stiger i stuen hans.
Han kommer ikke overens med hjemmehjelpen sin. Hun har hemmeligheter.
Ingen av dem ønsker den andres selskap. Men livet skal leves og gulvet skal vaskes. To ganger i uken. De vet ennå ikke at dette er deres siste sjanse til å gripe tak i hverandre. Men hvorfor skal de det?

Tematikk.
Stykket handler først og fremst om Henriks kamp for å holde fast i og definere sitt eget liv. Det som er og det som var. ”Ingen tid for stolte skuter” er et stykke om verdighet, livsløgn og om å trenge noen. Og havet, døden og kjærligheten selvsagt. Det er et empatisk og humoristisk blikk på Henrik og hjemmehjelpen hans.
Det er også et innspill i debatten om eldreomsorg i Norge. Hvem har ansvaret for oss når vi trenger hjelp? Går vi glipp av noe når vi setter bort omsorgen for våre nærmeste?
De fleste vil leve lenge. Men vil vi bli gamle? Tør vi slippe taket og stole på at noen styrer for oss? Kanskje noen vi ikke kjenner? Slik omsorg er organisert i Norge i dag, bør svaret vårt være et ubetinget ja.

Medvirkende.
Henrik spilles av Sigmund Sæverud
Hjemmehjelpen spilles av Ingunn Beate Øyen
Skrevet og regissert av Duc Mai-The
Musikk av Bugge Wesseltoft
Scenograf Nora Furuholmen
Lysdesign Øyvind Wangensteen
Lyddesign Lars Årdal
Koreografisk assistanse Christer Tornell

Hjemmeside med mer informasjon: "Ingen tid for stolte skuter"

Stykket er produsert av Gut og kar produksjoner i samarbeid med Temte Productions.

For mer informasjon kontakt Duc Mai-The på telefon:
970 23 868, eller pr mail: duc@gutogkar.no

Med vennlig hilsen Rune Temte, Temte Productions.

Forestillingen er realisert ved støtte fra Norsk Kulturråd, Fritt ord, FFUK og Skuespillerforbundets fond for frilansere.