3. september 2012

ROGALAND TEATER
Teatersjef Arne Nøsts åremålsstillingforlenges til ut 2016!

Rogaland Teater har tradisjon for å ansette teatersjefer i åremålsstilling på fire år. Arne Nøst fikk fornyet tillit av styret i 2010 og fikk den gang forlengelse av sitt åremål ut 2014. Nå forlenger styret Nøsts sjefsperiode med to nye år ut 2016, noe som ble meget godt mottatt av teatrets ansatte.

«2014 er ikke langt unna, og styret verdsetter Arnes innsats som teatersjef høyt. Han bringer oss videre på veien i vår utvikling som teater slik at vi gir og kan fortsette å gi vårt publikum teater av høyeste klasse både til de mange og de få. Han arbeider kontinuerlig med sine ansatte for å gjøre Rogaland Teater til det samlende og samarbeidende navet vi skal være i fylket, samtidig som han setter oss tydelig på teaterkartet både i og utenfor Norge. Styret er derfor meget fornøyd med at Arne Nøst fortsetter som teatersjef til ut 2016»,sier styreleder Brit Rugland

Arne Nøst startet i stillingen som teatersjef ved Rogaland Teater 1. januar 2009. Med sin brede erfaring som scenograf, billedkunstner og musiker har han tilført Rogaland Teater nye kunstimpulser. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og Statens Kunstakademi i Oslo. I perioden 2001-2006 var han styreleder for Norske Billedkunstnere (NBK). Nøst har også illustrert en rekke bøker og komponert musikk for teater, tv, radio og egne produksjoner. Han er for tiden tilknyttet Aftenposten som tegner og illustratør.

Nøst har brukt sin allsidige bakgrunn til å sette opp spennende stykker med klassiske tekster samtidig som Rogaland Teater under hans ledelse har levert stykker som har nådd publikum med nytt tekstmateriale. Dette har resultert i forestillinger av høyeste klasse, noe våren 2012 vitnet om. Ikke mindre enn 8 Heddanominasjoner for sesongen 2011/2012 var fasiten da Rogaland Teater tok sommerferie i juni.
Samarbeid er et viktig stikkord for Nøst og teatret har under hans ledelse samarbeidet med ulike aktører både nasjonalt og internasjonalt. Dette bærer også høstens forestillinger preg av med blant annet TEATERKONSERT MOZART. Forestillingen er et kunstnerisk samarbeid med Rogaland Teater, Betty Nansen Teatret i København og Århus Teater.I et nytt visningssamarbeid med Konserthuset i Stavanger, vil forestillingen bli spilt i flerbrukssalen fra
7. november 2012.

Rogaland Teater og Arne Nøst har, foruten det kunstneriske, også store oppgaver foran seg i tiden som kommer blant annet med utbedring av nødutgang fra Intimscenen og arbeidet med nytt og moderne teaterhus for Stavangerregionen.

Stavanger, 31. august 2012

Mob: 92 42 17 92
Fast: 51 91 90 92