24. september 2012

SIGRID STRØM REIBO NOMINERT TIL KRITIKERPRISEN 2011/2012 FOR OPPSETNINGEN MISANTROPEN, ROGALAND TEATER

Kritikerlagets Seksjon for teater, musikk og dans deler årlig ut en teaterkritikerpris, en musikkritikerpris og en dansekritikerpris. Prisen gis for ”å hedre en fremragende, levende kunstnerisk prestasjon”, kåret av landets samlede kritikerstand. Prisene deles ut på Litteraturhuset i Oslo torsdag 27. september kl. 11.00.

Det var med stor glede Rogaland Teater mottok beskjeden om at Sigrid Strøm Reibo er nominert i kategorien TEATER for sin oppsetning MISANTROPENved Rogaland Teater.

Juryens begrunnelse:
På Rogaland Teater hadde Sigrid Strøm Reibo i år regien på Molières snart 350-år gamle komedie, Misantropen, som hun gjorde til en stor teateropplevelse. På ett plan flyttet hun handlingen til våre dager, for skuespillerne gikk i moderne klær, men med et originalt og vellykket grep etablerte hun også forbindelsen til stykkets opprinnelige tidsepoke. Intelligent og målbevisst forente hun lyd, lys, musikk, dans og fysisk ekspressivitet med en nærgående og sikker personinstruksjon, og hun klarte det mesterstykket å aktualisere den over 300 år gamle teksten ikke ved å dekonstruere den, men ved å lete seg fram til dens egentlige budskap med respekt og innlevelse. Et banebrytende regiarbeid.

Sigrid Strøm Reibo er utdannet regissør fra Det statlige russiske institutt for scenekunst, GITIS, i Moskva i 2010. På kort tid har 29-åringen markert seg i det norske og russiske teaterlandskapet. Med forestillingen Katten som gikk sine egne veier av Kipling ved RAMT – Det russiske nasjonalteatret for barne- og ungdomsteater – ble hun nominert til «Gullmasken», den høyest hengende teaterprisen i Russland. I Norge ble hun i 2010 Heddaprisnominert for regiarbeidet på sin debutforestilling Vente på Godot på Hålogaland Teater. Hun har siden satt i scene bl.a. musikkteaterprosjektene The Black Riderav Wilson/Burroughs/ Waits og Haugtussa av Garborg/Manotskov.

Sigrid Støm Reibo fikk i år HEDDAPRISEN for beste regi for MISANTROPEN. MISANTROPEN var, foruten beste regi, nominert i hele fire kategorier, herunder Beste mannlige hovedrolle -Mattis Herman Nyquist , Beste mannlige birolle/medspiller - Øystein Martinsen, Særlig kunstnerisk innsats - Oleg Glusjk ov og Beste visuell design -Olav Myrtvedt. Også Mattis Herman Nyquist fikk HEDDAPRISEN for sin rolle som Alceste i MISANTROPEN.

For mer info om KRITIKERPRISEN: www.kritikerlaget.no

Mob: 92 42 17 92
Fast: 51 91 90 92