19. november 2012

Fra DNS

Pressemelding: 15. november 2012

DNS 2013: Om kvinner som tør og ikke tør å bruke sin stemme

Stemmerettsjubileet i fokus på DNS i 2013
Klassikere, historisk nyskrevet bergensdramatikk, velkjente familiestykker og en videre satsing på teater for ungdom. Kvinner som både tør og ikke tør å bruke sin stemme, danner en rød tråd i Agnete G. Haaland sitt andre år som teatersjef på DNS.

2013 åpner med et boblende vandreteater på Den Nationale Scene allerede 4. januar. Med Kvinner som bruker sin stemme, inviteres publikum inn i alle kroker på teatret i et ekstraordinært prosjekt for å markere Stemmerettsjubileet. Fra 8. januar fortsetter knallsuksessen Førstereis med Helge Jordal alene på scenen i Teaterkjelleren. Åpningsforestillingen på Store Scene er Ibsen-klassikeren Et dukkehjem. Få klassikere har vært viktigere for kvinnens frigjøring enn Henrik Ibsens kjente drama. Norges nye regitalent Sigrid Strøm Reibo og komponisten Simon Revholt tar i bruk nykomponert musikk og en klassisk trio for å fortelle historien om Nora på en overraskende og uventet måte. 19. januar får vi servert ”en melankolsk lykkepille” i regi av anerkjente og kritikerroste Petter Næss. Mørketid som da får Norgespremiere på Lille Scene, er et morsomt og overberuset familiedrama om kjærlighet og tap. Drøye tre uker senere blir det tjolahopp, tjolahei, tjola hopp sasa når verdens sterkeste jente, Pippi Langstrømpe, er tilbake på Store Scene. Hilde Sol Erdal debuterer som regissør på DNS med denne klassiske oppsetningen av Pippi. 9. mars er det duket for Kalenderpikene på Store Scene, med Marianne Nielsen og Ane Skumsvoll i rollene som Annie og Chris. De bor på et lite tettsted i Yorkshire Dales i England, hvor deres stille liv blir fullstendig snudd på hodet når Annies ektemann John (Bjørn Willberg Andersen) dør av leukemi. Kalenderpikene bygger på en historie fra virkeligheten, som mange nok også vil huske fra filmen med samme navn fra 2003. Regi er ved Johan Huldt. 24. mai blir det festspillpremiere på en annen klassiker - Måken av Anton P. Tsjekhov i regi av prisbelønte Anne-Karen Hytten. Dette er kanskje en av litteraturhistoriens mest gjennomsiktige tekster om hva det vil si å leve. Med scenografi av Heddapris vinner Milja Salovaara, tør vi påstå at dette blir vakkert!

Samarbeid, barn og ungdom
I likhet med inneværende år, vil 2013 også bære preg av et bredt samarbeid med lokale teaterkrefter som Vestlandske Teatersenter og Festspillene i Bergen. Vi vil også kommende år invitere inn aktører fra det frie scenekunstfeltet. Gjennom prosjektet Drømmebyen lanserte Haaland i 2012 en sterkere satsing på ungdom. Arbeidet med å invitere flere unge inn i teatret fortsetter neste år gjennom vårens forestillinger Shakespeares samlede i Teaterkjelleren og urpremieren på Liv Heløes nyskrevne flyktningedrama På flukt. I sistnevnte forestilling får vi blant annet føle på hva som skjer når ens liv settes på vent og du ikke kan planlegge mer enn en dag av gangen. Omvisningsforestillingen Med Octavia på teatret, fortsetter også i 2013 for barn i barnehage- og småskolealder. For øvrig fortsetter tilbudet med babyteater neste år.

Historisk drama fra Bergen
DNS egen Stig Amdam er klar for å fengsle oss med et nyskrevet historisk bergensdrama på Store Scene fra 7. september. Dyveke handler om to kvinners kamp for sine liv i et nådeløst samfunn styrt av menn. Det er et stykke om vårt grenseløse begjær. På en dans i Bergens Rådstue i 1509 møter den unge kronprins Christian den bråvakre Dyveke, en torgkones datter. Denne dansen kostet ham tre riker: Norge, Sverige og Danmark. Regi er ved Svein Sturla Hungnes. 14. september blir det premiere på stadig like aktuelle Anne Franks dagbok i Teaterkjelleren. I den krevende rollen som ung jødepike møter vi det ferske talentet Ine Marie Wilmann. Regi er ved veteranen Ola B. Johannessen. Historien om Robin Hood og hans gjeng av fredløse blir en av høstens store satsinger på Store Scene. Robin Hoods hjerte er en unik og utrolig spennende forestilling som blir regissert av den islandske stjerneregissøren Gisli Ørn Gardarsson. Forestillingen er utviklet i samarbeid med Royal Shakespeare Company i London og har høstet strålende kritikker. 9. november er det duket for Ragnhild Gudbrandsen i forestillingen Lilli Valentin på Store Scene. Dette er historien om hverdagsmennesket Lilli fra Fyllingsdalen som velger å gjøre opprør. Lilli Valentin, som mange vil huske fra filmen Shirley Valentine (1989), er en velskrevet, humoristisk og prisbelønt historie. Regi er ved Anne-Karen Hytten.

Teatersjef Agnete G. Haaland ønsker velkommen til mye godt teater og meningsfulle møter, også i 2013 her på DNS!

For mer informasjon, kontakt: Ole Friele jr., informasjonssjef DNS, telefon 934 35 925, e-post: of@dns.no

PREMIERER 2013: