22. april 2013

Fra Trigger

”Peer Gynt” mot nye høyder

”Peer Gynt” flyr mot nye høyder når scener fra Gålå-oppsetningen skal spilles 10.000 meter over bakken – om bord på et Norwegian-fly.

2. mai kan du få med deg en ytterst sjelden teateropplevelse. Da vil ”Peer Gynt” utspille seg om bord på Norwegians flyvning mellom Oslo og Bergen. Teateropplevelsen starter på Oslo Lufthavn Gardermoen, fortsetter om bord og runder av på Bergen Lufthavn Flesland.

– Dette blir en begivenhet for alle ”Peer Gynt”-fans og et stunt vi aldri har gjort før. Passasjerene vil få en helt spesiell opplevelse og en liten forsmak på originalversjonen av suksessforestillingen fra Gålå med Dennis Storhøi i tittelrollen. For alt vi vet er dette verden første flyvende teateropplevelse sier Marit Lien, administrerende direktør i Peer Gynt AS.

Hun synes det er på sin plass å gjøre noe litt utenom det vanlige i forkant av årets forestilling, i anledning Peer Gynt-stemnets 25-årsjubileum. Stykket, som hver sommer trekker 13.000 mennesker til Gålå, er vel så aktuelt i dag som det var da Ibsen skrev det i 1867. Ved å ta historien ut i en ny og moderne setting, håper Lien flere vil få øynene opp for ”Peer Gynt", og spesielt Peer Gynt ved Gålåvatnet. Den er sett av 250.000 mennesker og utspiller seg i nydelige omgivelser, midt i den norske fjellheimen.

Halehelter
Norwegian på sin side synes det var en morsom idé som passer godt til deres filosofi om å hylle norske helter på flyhalen. At Henrik Ibsen og Edvard Grieg allerede er halehelter hos Norwegian i dag, gjør at en flyvende «Peer Gynt» ikke kunne passet bedre.

Som på Gålå, har teateropplevelsen om bord på Norwegianflyvningen Dennis Storhøi i hovedrollen som Peer Gynt. I tillegg får passasjerene oppleve Kari Simonsen som Mor Åse, Charlotte Frogner som Anitra, Ingeborg Schübeler Gillebo som Solveig og Mari Maurstad som Den grønnkledde. Regissør Svein Sturla Hungnes, som i år takker for seg etter 25 år ved Gålåvatnet, står for regien.

Utradisjonell tradisjon
Dette er ikke første gang ”Peer Gynt” settes opp i en utradisjonell setting. Tidligere har Peer Gynt AS blant annet satt opp forestillinger i Central Park, New York og i Seoul, Sør-Korea.

Også ved Peer Gynt-stemnet i sommer har publikum anledning til å se ”Peer Gynt” i ny drakt. I tillegg til den klassiske forestillingen, setter nemlig regissør Svein Sturla Hungnes opp en ny, urban versjon, som har fått navnet ”Peer Gynt – selvets keiser”.

Teaterflyvningen finner sted torsdag 2.mai kl 17.40 på Norwegians flight DY624 fra Oslo til Bergen. Billetter kjøpes på vanlig måte på Norwegians hjemmesider. For mer informasjon og billettbestilling, se her: http://bit.ly/10UiRMT

For ytterligere informasjon
Marit Lien, administrerende direktør i Peer Gynt AS, tlf: 45047555 og mail: marit.lien@peergynt.no
Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, tlf: 45456012 og mail: lasse.sandaker-nielsen@norwegian.no