27. mai 2013

Fra Norsk teater- og orkesterforening

Økning i publikumsbesøket ved norske teatre

Publikumsbesøket ved norske teatre har økt i 2012. Det viser publikumsstatistikken som NTO utarbeider årlig på oppdrag fra Kulturdepartementet. - NTOs statistikk viser det faktiske besøket ved disse teatrene, og gir et annet bilde av situasjonen enn SSBs Kulturbarometer for 2012, sier NTOs direktør Morten Gjelten.

Kulturbarometret for 2012, som Statistisk sentralbyrå (SSB) presenterte tirsdag 21. mai, har vært kommentert i ulike medier. Barometret måler hva de intervjuede svarer om hvilke kulturtilbud de har benyttet seg av de siste 12 månedene. I følge undersøkelsen har samtlige kulturdisipliner unntatt ballett-/danseforestillinger og opera hatt en nedgang i publikumsoppslutning i 2012, sammenlignet med 2008. Det har blitt fokusert på at prosentandelen som svarer at de har besøkt teater/musikal/revy det siste året, har sunket fra 53 prosent i 2008 til 45 prosent i 2012.

- Disse svarene bør sammenholdes med det faktum at publikumstallet på de teatrene som er medlemmer i NTO har økt i 2012, sier direktør i NTO Morten Gjelten.

På oppdrag fra Kulturdepartementet fører NTO årlig publikumsstatistikk på vegne av sine medlemmer. Disse tallene, som viser publikums faktiske adferd, har økt i 2012 - både i forhold til 2008 og i forhold til det årlige gjennomsnitt de siste fire årene.

- Forklaringene kan være flere. NTOs statistikk viser for eksempel ikke tall for privatteatre, revy- og standupscener. Og økningen i det faktiske besøket hos teatrene kan både skyldes at flere har besøkt teatrene og at mange besøker teatrene oftere enn i 2008. Det kan uansett være grunn til å minne om at man bør tilnærme seg all statistikk med en smule varsomhet og at flere kilder kan gi et riktigere bilde av den reelle situasjonen, sier Morten Gjelten.