16. september 2013

Fra Trøndelag Teater

Jeanne d'Arc

Hun ledet den franske hæren i en blodig krig mot engelskmennene. Hun var bare 17 år. Nå skal hun stilles for retten: I Frostating lagmannsrett.

Selv om de fleste kjenner navnet Jeanne d’Arc, kjenner kanskje ikke alle historien om henne og hva som skjedde da hun klarte å overbevise den franske kongen om å gi henne kontroll over hæren. Hun hørte stemmer som fortalte henne hva hun skulle gjøre, og hun mente at hun var på et oppdrag fra Gud. Vi møter Jeanne d’Arc i rettslokalet der hun står tiltalt for hekseri og risikerer å bli brent på bålet. Rettsaken bringer oss også tilbake til Jeannes barndom, til hennes møter med kongen og til sist kampene på slagmarken.

Den sanne historien om Jeanne d’Arc har blitt fortalt i utallige versjoner. Schiller, Brecht, Verdi og Tsjajkovskij er blant dem som har fremstilt Jomfruen fra Orléans i sine verk. Jean Anouilhs versjon baserer seg på de over tusen sidene med notater som finnes fra rettsaken mot henne. Anouilh har tilført stoffet humor, lekenhet og ikke minst kortet det ned til en kompakt forestilling om personen Jeanne d’Arc.

Jeanne d’Arc spilles i Frostating lagmannsretts gamle lokaler i Erling Skakkes gate. Dette er et historietungt bygg som både har vært en del av tukthuset på Kalvskinnet, før det ble kirke og senere avvigslet til rettsal. Finnes det bedre omgivelser for å fortelle historien om Jeanne d’Arc; en kvinne som gikk i krigen for sin tro og som senere ble dømt til døden.