7. november 2013

Fra Den Nationale Scene

Forfatteren Frode Grytten får sin dramatikerdebut på Den Nationale Scene i Bergen neste år. Teatersjef Agnete G. Haaland har overtalt den suksessrike forfatteren fra Odda til å skrive Sånne som oss for DNS. Stykket får sin urpremiere i Teaterkjelleren på DNS 10. mai neste år.

Lasse Kolsrud er hyret som regissør. Det var også Kolsrud som dramatiserte Frode Gryttens bok Bikubesong for teater, og som ble en gedigen suksess.

- Gryttens tekster er fantastiske å jobbe med. Og det er ekstra kjekt når han nå skriver direkte for teater, sier Kolsrud.

- Dette var et av mine største ønsker å få til da jeg ble ansatt som teatersjef. Jeg er stolt over at Frode Grytten debuterer som dramatiker nettopp på Den Nationale Scene, sier Agnete G. Haaland.

Sånne som oss er et familiedrama fra et drabantbymiljø i Bergen, der også John Olav Nilsens musikk får en sentral plass.

Foreløpig er ikke rollebesetningen offentliggjort. Carle Lange skal stå for scenografien.

Dermed er det allerede kjent at DNS får minst tre urpremierer neste år. Tidligere er det offentliggjort at Gunnar Staalesen og Julian Berntzen lager musikal av Amalie Skrams Hellemyrsfolket for DNS, mens Yngve Sundvor setter opp Reksten - Firmaets mann, basert på Reksten-saken.

Ole Friele jr.
Informasjonssjef/Information Manager