13. januar 2014

FORNØYDE med 2013
Rogaland Teater kan se tilbake på et sterkt kunstnerisk år. 2013 var et år preget av samtidsdramatikk og innovative løsninger av gamle klassikere. I løpet av året kunne Rogaland Teater presentere 10 produksjoner på egne scener hvorav to var Norgespremierer og to var urpremierer. Rogaland Teater var også sterkt involvert i ulike kunstneriske samarbeid, som resulterte i kunstneriske produkter både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Totalt ble det vist 16 produksjoner i løpet av 2013, hvorav 10 var produksjoner på egen scene og 6 samarbeidsproduksjoner. 98329 innløste billett til en Rogaland Teater-produksjon enten på eller utenfor teatret i 2013. Dette er en nedgang fra året før, som i høy grad skyldes færre kunstneriske samarbeid og færre produksjoner på egne scener.

«Vårt fokus for 2013 var tunge egenproduksjoner som hadde et ambisiøst kunstnerisk nivå. Dette gjorde vi for å høyne kvaliteten ytterligere, noe jeg mener vi oppnådde», sier Arne Nøst.

Ung vår
Rogaland Teater satset friskt på de unge i løpet av våren og den røde tråden var frihet og demokrati belyst fra ulike vinklinger. De evigunge Karius og Baktus ble iscenesatt av Gretelill Tangen og Elisabeth Fjermestad til glede for de aller yngste i januar. Unge Hilde Brinchmann Børresen fikk sin debut som regissør på Hovedscenen med Norgespremieren på SHOOT. Forestillingen utfordret publikum både mht form og innhold og tvang publikum til å reflektere rundt vår tids misjonsbefaling: "Frihet og demokrati til alle folkeslag!"

Å jobbeleke og å samjobbe
Barne- og ungdomsteatret stod for tre av vårens fem forestillinger. Først ut var urpremieren på Parkering forbudt, som tok utgangspunkt i 100 års jubileet for allmenn stemmerett. Manus ble utviklet av de medvirkende selv og de ga publikum en modig, fysisk og verbalt sterk versjon om sine ønsker for fremtiden.

Nytt av året var barneforestillingen på våren. Barne-og ungdomsteatersjef Bjørn Ravn Carlsen fikk sitt ønske oppfylt da han satte opp Mio min Mio på Hovedscenen. Forestillingen var et samarbeid mellom profesjonelle skuespillere og barn og unge fra Barne-og ungdomsteatret. De fremførte en oppdatert versjon av Astrid Lindgren klassikeren, som var like gripende våren 2013 som da den utkom i 1954.

Ungdomsteatret viste stort mot da de valgte å sette opp Vinn&Forsvinn. Her møtte spekulativt drittsekk-tv det tunge alvoret i en realityshowpreget forestilling om seks kreftsyke ungdommer som kjempet om en pengepremie.

«Det er viktig for teatret at vi skaper aktuelle stykker som treffer barn og ungdom, og at teatret oppleves som relevant og levende for denne målgruppen», sier Arne Nøst.

Sprudlende Norgespremiere på Shakespeare
Det var duket for nok en Norgespremiere på Hovedscenen da Når enden er god er allting godt ble satt opp. Det var unge Sigrid Strøm Reibo som fikk æren av å iscenesette Shakespeareklassikeren, som forunderlig nok aldri tidligere hadde vært vist i Norge. Forestillingen var en vellykket aktualisering av Shakespeares besværlige komedie og Helga Guren ble nominert til Heddapris for beste skuespiller for sin tolkning av rollen som Diana.

Sommerteater i ridehall
Sommerteater på Natvigs Minde var fra 2013 historie. I sommer overtok Hindal Gård som ramme for sommerteatret. Publikum fikk også oppleve et generasjonsskifte av skuespillere da Snøhvit ble satt opp og harselert med i god sommerteatertradisjon.

Teater med innhold
Høstens forestillinger var preget av et sterkt innhold og kreative løsninger i scenerommet. Høstsesongen åpnet med den snedige lille retroteatrale komedien Biedermann og brannstifterne, som tok for seg menneskets manglende evne til å lære i tide. I september kunne Rogaland Teater endelig ønske velkommen tilbake til Intimscenen. Det var Ibsendramaet Fruen fra havet som i september gjenåpnet scenen og det var en modernisert og noe uvanlig versjon av klassikeren publikum fikk oppleve. Stykket fra 1888 var, i finske Tatus regi, dratt inn i 2013 og kom så tett inn på publikum at historien og dilemmaene ble omgjort til gjenkjennelige hverdagssituasjoner.

Sanselig teater
Høstens storsatsning var Teaterkonsert Beethoven, som var den første norskproduserte teaterkonserten og en videreføring av samarbeidet med det kunstneriske teamet bak Teaterkonsert Mozart. Teaterkonsert Beethoven fylte salen på Hovedscenen hele høsten og ga publikum et kinderegg i form av visuell scenekunst, musikalsk fyrverkeri og innblikk i noen rørende skjebner. Resultatet var forførende teater som på slutten av spilleperioden ble tatt opp med henblikk på transmisjon av det danske firmaet Seeatre.com. Etter planen skal Teaterkonsert Beethoven vises på skandinaviske tv-skjermer i 2014.

«Teaterkonsert Beethoven nådde nye målgrupper og publikum kunne oppleve en engelskspråklig forestilling. Vår ambisjon er at forestillingen skal leve videre internasjonalt på lik linje med Teaterkonsert Mozart, som nå skal settes opp både i England og Sverige», sier Arne Nøst

Tradisjonen tro
Den tradisjonelle familieforestillingen i regi av Barne-og ungdomsteatret var i høst Trollspeilet. 52 barn og unge medvirket i en henrivende oppsetning som innførte den oppvoksende generasjon i norske folkeeventyr.

Ungdomsteater på reisefot
Barne-og ungdomsteatret var aktive i løpet av året. Foruten fire oppsetninger på egne scener fikk 20 ungdommer fra Ungdomsteatret delta på europeiske ungdomsteaterfestivaler i henholdsvis Frankrike og Irland. I april dro 10 medlemmer fra BUT til Lille for å delta på Youth Encounters der de bidro med en tourversjon av Parkering Forbudt. I juni gikk turen til Irland med 10 medlemmer som fikk delta i prosjektet This is Who We Are.

Døråpner
Samarbeid kan flytte fjell og det kan gi ny innsikt. Det er også en utmerket døråpner for nye ideer og nye løsninger noe både samarbeidet med Haugesund Teater og Statsteatret viste seg å være. Det resulterte i to urpremierer, henholdsvis Gi meg en lykkelig slutt i samarbeid med Haugesund Teater og 1537 Dansketid i samarbeid med Statsteatret.

Etter langt om lenge
Kulturminister Hadia Tadjik kom på besøk til Rogaland Teater rett før valget. Med seg hadde hun den gledelige nyheten om at teatret fikk midler ny scenerigg. De rødgrønne hadde lagt inn 1,1 mill kroner til Rogaland Teater i budsjettet for 2014, slik at Rogaland Teater endelig kunne få byttet ut den eldgamle og helsefarlige sceneriggen med en mer moderne. Det ble ingen endringer i den nye regjeringens budsjett mht de avsatte midlene og etter planer starter arbeidet med ny scenerigg høsten 2014.

Dir: 51 91 90 92
Mob: 92 42 17 92