15. mai 2014

Fra Den Norske Opera og Ballett

Bivrfrost erstatter produksjonen 8: Frikar møter kinesiske Kung Fu-munker. Publikum med billett til 8: Frikar møter kinesiske Kung Fu-munker kan om ønskelig benytte disse til den nye produksjonen, da forestillingstidspunkt og datoer er de samme som tidligere.Ved spørsmål, kontakt vår billettluke på telefon 21 41 21 21.

Frikar er et dansekompani som beveger seg gjennom ukjent landskap for å skape modig og leken kunst. I Bivrfrost forteller de et nytt eventyr.

En konge lover bort prinsessa og halve kongeriket til den som kan bygge bru mellom de smaløyde breakdanserne og de hallingdansende blåøyde. En kappestrid uten sidestykke skaper de mest fantastiske bruer. Men hvordan ser den brua ut – som får folk til å stole på hverandre? For å redde makta sender kongen bud etter en munk som kombinerer kunnskap fra både soloppgangens og solnedgangens land.

Koreograf Hallgrim Hansegård lærte å danse av 80-90 år gamle dansere i Valdres. Når han spurte dem om nazismens bruk av folkedans, ønsket de ikke å prate om det. I Bivrfrost danner videoer en klangbunn for dansen; nazistiske folkedansere fra propagandafilmene til NS, dagens Odin-inspirerte høyreekstreme og Snorres påstander om at Odin var en asiat som innførte tyrkisk lov i Norge. Koreografen undersøker hvordan danserne takler kroppslig invasjon og søkende arbeid på bortebane. Slik skaper Bivrfrost ei bru mellom samfunn og kropp.

Kostymer og scenografi er tilvirka av Teater Innlandet.

Transnational Arts Production (TrAP) er Operaens co-produsent på arrangementet, og Teater Innlandet er co-produsent på forestillingen Bivrfrost.

Støttet av Norsk kulturråd, Fritt Ord og Sparebankstiftelsen.