31. august 2014

Fra Den Norske Opera og Ballett

Lady Macbeth fra Mtsensk

Sjostakovitsj og Ole Anders Tandberg i skjønn forening

Et kaldt og unådig fiskevær i Nord-Norge, et mannsdominert samfunn, et kjærlighetsløst ekteskap, en bortreist ektemann, en varm og villig elsker, en oppfarende svigerfar, et forgiftet måltid, et skjult lik, en overraskende tilbakekomst, et bryllup med forviklinger og en kvinne med en oppsiktsvekkende handlingskraft. Det er hovedingrediensene i Dmitrij Sjostakovitsj' tragisk-satiriske opera Lady Macbeth fra Mtsensk, satt i scene i en ny produksjon av Ole Anders Tandberg.

Operaen bygger på en novelle av Nikolai Leskov fra 1865 som – inspirert av Shakespeares Lady Macbeth – tegner et bilde av en skruppelløs kvinne, som dreper både sin svigerfar og ektemann for å følge sitt begjær og tilfredsstille sine lyster. Men gjennom Sjostakovitsj' musikk får hun en dybde som gjør henne mer sympatisk. Komponisten begrunnet dette valget slik: «Hos Leskov er kvinnen en morder. Jeg tolker henne som en kompleks, tragisk natur. Hun er en kvinne full av kjærlighet, en dypt sensibel kvinne, på ingen måte uten følelser». Resultatet ble en fascinerende kvinne: sterk og svak, hengiven og herskesyk, var og brutal, usikker og skruppelløs, varm og kjølig, beregnende og uberegnelig.

Med historien om den handlingskraftige kvinnen beveget Sjostakovitsj seg inn i området mellom tragedie og komedie. Musikken er en blanding av grotesk, vakker, lyrisk, dramatisk, ironisk og humoristisk – som en litt nifs latter i et kaldt mørke.

Lady Macbeth fra Mtsensk er en samproduksjon med Deutsche Oper Berlin, og har premiere i Berlin 25. januar 2015.

Premieresamtale en uke før premieren / gratis introduksjon en time før forestilling

Originaltittel: Ledi Makbet Mtsenskogo Uyezda