FORUM / Forestillingskritikker
(annonse)

Denne side publisert
12. november 2000

HOVEDSIDE
Om Teaternett
FORUM
Forestillingskritikker
Bokanmeldelser
Debatt
SØK



VITAL RONJA
på Det Norske

Av Rune Kippersund og Mette Hofsødegård


Ronja Røverdotter av Astrid Lindgren
Det Norske Teatret
Instruktør: Bjørn Sæther
Musikk: Sebastian
Scenografi: Per Olav A. Austdal
Med bl.a: Heidi Gjermundsen, Grethe Ryen, Marit Kolbræk, Reidar Sørensen, Bjørnar Teigen, Ragnar Dyresen, Hans Petter Meirik, Bjørn Sothberg


Det som overrasker med Det Norske Teatrets oppsetning av Ronja Røvardotter er at forestillingen i så stor grad bringer fram livsrytme som det underliggende tema i røverfortellingen. Fødsel og død, morgen og kveld, sommer og vinter er det som gir forestillingen form og helhet. Og det virker som disse basiselementene har inspirert et vitalt ensemble, anført av sprudlende Heidi Gjermundsen som Ronja.

Et meget begeistret publikum var med på å stykke opp og bremse framdriften under premieren. Det ødela likevel ikke inntrykket av at Ronja Røvardotter har fått en regimessig puls som spiller på lag med musikk og scenografi. De som klarer å skaffe seg billetter i ukene framover vil oppleve en forestilling som spiller seg varmere og varmere og som har overganger og tekniske skift som sitter enda bedre.

Hissigproppen Ronja
Det freser riktig iltert av Ronja Røvardotter i Heidi Gjermundsens skikkelse. Hun bobler av energi, spiller direkte og likevel nyansert. Hun fungerer som den vitale motoren i ensemblet, og har sin rytme mellom sinne og ro, mellom det lettlivede og det ettertenksomme. Som person er Ronja naturlig nok den som kommer klarest fram. Bjørnar Teigen er en både søt og staselig Birk, men han kunne godt stikke ansiktet sitt litt mer opp og fram.

Tilbaketrukket
Litt forunderlig er det at regissør Bjørn Sæther ikke i større grad er opptatt av å tegne en rekke av  hovedpersonene tydeligere, for eksempel ved å trekke dem mer fram i frontalt spill. I for stor grad blir de borte i de store dekorasjonene langt innover i scenebildet. Det gjelder både ReidarSørensen som Mattis og Ragnar Dyresen som Borka. Deres spill og ikke minst samspill vil nok bli livligere når de etter hvert slår seg mer løs. De vokser seg forresten større allerede i løpet av premiereforestillingen. Også de to morsfigurene Grethe Ryen og Marit Kolbræk strever med å komme helt ut og fram. Hans Petter Meirik stikker seg ut i røverbanden, ikke minst fordi han gjør en finurlig scene som Lille Klippe i dialog med Ronja.

Store bilder
Både scenograf Per Olav A. Ausdahl og den danske komponisten Sebastian lyktes best når det er de store flatene som skal fylles. Her er fabelaktige totalbilder med nydelige fargespill og mektige elementer som fungerer utmerket i de store opptrinnene. Men for det mindre spillet blir scenografien i stiveste laget. Den store borgen oppleves tung og klumpete når den har rullet ut og inn noen ganger. Men på den annen side: En koloss av en røverborg må vel en Ronja-oppsetning ha? Sebastians musikk framføres med driv og presisjon av musikerne. De store melodiene sitter godt og skaper liv og røre på scenen, mens de mindre tingene glir fort forbi.

Best i det store
Bjørn Sæther etterlater seg altså noen hull når det gjelder personifisering og det å skape mer motstand og liv i flere av de mindre forløpene og konfrontasjonene.  Så har han - som scenografen og komponisten - lyktes desto bedre med de store grepene, kanskje med unntak av åpningspartiet som renner ut litt hulter i bulter. I de store linjene ser vi et spill om livskraft som skaper konflikter, men som også har evnen til å lege sår. Vi ser også det modne mennesket gå døden i møte og den gripende kontakten mellom olding og barn som slår en parantes rundt den krakilske voksenperioden. I dødsscenen til Skalle Per, briljant utført av Bjørn Sothberg, blir det akkurat som det er livet selv som er portrettert i Astrid Lindgrens fortelling. Den lille piken bakerst i gravfølget sørger over den gamle, men stanser plutselig opp og sanser at våren er på vei. Det er et øyeblikk av teaterkunst som kaster lys over hele spetakkelet i røverborgen.

Rune Kippersund og Mette Hofsødegård

FORESTILLINGSKRITIKKER


Ansvarlig redaktør av Teaternett er Stein Kippersund. Adresse: Teaternett, Torstadvegen 46, 2335 Stange. Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no