FORUM / Forestillingskritikker
(annonse)

Denne side publisert
17. september 2001

HOVEDSIDE
Om Teaternett
FORUM
Forestillingskritikker
Bokanmeldelser
Debatt
SØK



Småtam og kaotisk flørt

De tre musketerer - Nationaltheatret

Anmeldt av Rune Kippersund

Dramatisering og regi: Svein Sturla Hungnes
Medvirkende: Mads Ousdal, Trond Espen Seim, Christian Skolmen, Jon Øigarden, Trond Brænne, Cecilie A. Mosli, Finn Schau, Henrik Mestad, Anne Krigsvoll, Bjørn Skagestad, Marian Saastad Ottesen, Rolf Arly Lund, Anders Mordal, Johannes Joner, Kai Kenneth Hanson, Erik Hivju, Hans Jacob Sand, Even Lynne, Anders Dahlberg, Gisken Armand, Tone Danielsen og flere

Oppsetningen av De tre musketerer på Nationaltheatret er i utgangspunktet en meget generøs gest til publikum. Men flørten mangler den intensitet og lidenskap som skulle få oss til å nærme oss madame Bonacieux´ dånende henførelse. Det er ikke gitt at den som skal forføres blir så imponert over en forfører som rett som det er hopper ut av rollen og sier: Det her er ikke helt seriøst, asså!

Det er en god del moro i denne oppsetningen, og mye lekker fekting. Men den teaterleken regissør Svein Sturla Hungnes inviterer publikum til blir for halvhjertet fra ensemblets side.

Råflott
Teatersjef Eirik Stubø har vært råflott når han har satt opp rollelisten: Fire av norsk teaters mest attraktive mannlige skuespillere av den unge garde boltrer seg side om side i klassiske teaterpositurer med kårder og kostymestas. Gjett om disse har en smule magneteffekt i forhold til å trekke jenter til teatret! Mads Ousdal, Trond Espen Seim, Christian Skolmen og Jon Øigarden fungerer godt som gruppe. Som enkeltkarakterer er det likevel vanskelig å få tak på dem. De er flotte, men mangler likevel noe i dette spillet. Det har med historiefortellingen å gjøre.

Mangler dramaturg
På kredittlisten mangler en funksjon: Dramaturgen. Regissøren har selv dramatisert, og da er det tydelig hvilke hensyn som har veid tyngst. ”Jeg var opptatt av å skape en forestilling med raske skift som ikke hemmet framdriften”, skriver Hungnes selv i programmet. Alexandre Dumas d.e. bindsterke verker er ikke akkurat verdens mest gjennomarbeidede litteratur, og han er overstadig i intrigespinningen. Nettopp derfor må det være lov å gå mer radikalt tilverks ved overføring til scene. Når så mye som mulig skal være med på kortest mulig tid, da blir det kaos. Stoffet burde vært underlagt en ganske så nensom dramaturgisk behandling for at vi skulle komme nærmere inn på noen enkeltpersoner, og unngå at omstendighetene rundt ble masete. Et rimelig grep ville rett og slett være å bruke noe lenger tid. Netto spilletid er faktisk i underkant av to timer. Forestillingen ville neppe føltes lengre om den faktisk hadde vært noe lengre.

Halvhjertet lek
Ved siden av å forsøke å fortelle så effektivt som overhodet mulig, har denne forestillingen en annen overskrift: Teaterleken. Anders Mordal plukkes opp fra publikum som en ”vanlig mann” og blir d´Artagnans tjener Planchet. Små gags poengterer at dette er et spill der aktørene gjør seg til, og at vi alle skal være fullt klar over det. Dette er noe av essensen i scenekamp: Kontrakten mellom publikum og aktører om at ting gjøres på lissom. Problemet i denne oppsetningen er tosidig: Det ene er at dette gjennomføres bare halvhjertet, og det andre er at dette blir en dimensjon som legger seg oppå kaosdimensjonen. Prisen er svekket engasjement for kjernehistorien. Vi flirer og småler, men suges ikke inn i noe drama – for det finnes på en måte ikke der.

Småfint
Til tross for at totalen svikter, er det flere godbiter i denne forestillingen. Trond Brænnes Ludvig XIII er en majestetisk prestasjon innen komediefaget. Likeens gjør Gisken Arman noen små men uforglemmelige opptrinn som Miladys tjenerinne. Henrik Mestad er herlig rå som Rochefort. Peppe Østensson er ansvarlig for kampscenene, og dette er en blendende oppvisning i kompleks scenekampkoreografi. Det som likevel mangler er den store tvekampen der elegantierene brytes ned til hensynsløse fiender i kamp på liv og død. Også kampscenene, som er den store visuelle attraksjonen, skades av kravet om effektiv fortelling. 


FORESTILLINGSKRITIKKER


Ansvarlig redaktør av Teaternett er Stein Kippersund. Adresse: Teaternett, Torstadvegen 46, 2335 Stange. Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no