|
|
|
|
Sanger
til
LYSET
Lysmannen
Hedmark
Teater
Manus: Geirr
Lystrup
Regi: Brit
Lossius
Anmeldt av Ole Andreasa Sandberg, frilansskribent og redaktør for
betweenlines.net
"Lysmannen" er Hedmark Teaters nye regionale storsatsning
. Forestillingen viste et interessant samspill mellom profesjonelle- og
amatørmusikere. Ledet an av Jon Nyutstumo som undrende elektriker reiser
den viktige spørsmål knyttet til kirkens posisjon i samfunnet.
Tett samarbeid med menighetene
Et viktig påskudd for denne oppsetningen er Hamar Bispedømmes 850 års
jubileum. I denne anledning har Hedmark Teater inngått et omfattende
samarbeid med hele 29 menigheter fra blant annet Hamarområdet, Elverum og
Gjøvik og Lillehammer. Samarbeidet med menighetene har resultert i en
rekke forskjellige forestillinger, hvor de ulike kirker benyttes som
spillesteder og kor og organist varierer. Av disse valgte jeg visningen i
Vang kirke 14.02, hvor Furnes Sangforening og organist Johan Martin Røsand
var lokale bidragsytere. Godt hjulpet av dem hadde vi Øystein Elle og
Anna Sundström Otervik som solister, Mathias Bäckström med saksofoner
og Øyvind Å. Berg på tangenter. Sammen med hovedrolleinnehaver Jon
Nyutstumo er de det faste ensemblet. Manus har den landskjente
visesangeren og tekstforfatteren Geirr Lystrup skrevet, mens Brit Lossius,
tidligere teatersjef ved Hedmark Teater, har hatt regien for stykket.
Overraskelse
Kvelden bød først på en overraskelse. For det hele begynte som en
konsert, og jeg ble litt skuffet over den brå inngangen. Men det var
inntil den nesten fullsatte kirken mørket. Da begynte aktørene en
febrilsk aktivitet, tilsynelatende for å få lyset på igjen, før en
kvinnestemme litt spakt måtte beklage at lyset dessverre var gått og at
det kunne drøye litt før det kom på igjen.
Virkelighet eller teater?
Akkurat i dette øyeblikket var jeg tvilende på hva som var teater og hva
som var virkelighet, og det kan jeg ikke huske å ha opplevd før. Så var
forholdene lagt til rette for Jon Nyutstumos inntreden i rollen som en
lokal elektriker, som kunne sakene på sin måte, og som åpenbart dro
nytte av muligheten til å skjenke publikum noen saftige bekjennelser om både
privatliv, tro og tvil. Nyutstumo i rollen som redningsmannen Leif
fungerte som et slags bindeledd mellom de musikalske innslagene. Han hadde
for anledningen tatt hedmarksdialekta fatt, var utstyrt med kjeledress,
langstøvler og topplue, rullet rullings, og skjøt fra hofta om kirke og
samfunn ved godtbefinnende. Som en kontrast til dette, for å ta en viss
avstand til lysmannens litt vulgære, men like fullt sannferdige
kommentarer, bidro de profesjonelle musikerne med stadige innslag, og ble
bakket opp av koret og iblant organisten. Musikken lå ofte i
folkemusikkens toneleie, noe som er naturlig ettersom Lystrup er
komponist. Men det stanset ikke her, for ved siden av folkeviser kom også
varietémusikk, gospelarrangementer og Jan Garbarek-liknende
instrumentaler. Dette var mens Leif med lommelykt og på stadig vandring i
midtskipet forsøkte å finne en løsning på lysproblemene.
Symbolsk betydning
Selve plottet i forestillingen, at lyset er gått, kan med støtte i
biskop Rosemarie Köhns kommentar i programmet tolkes symbolsk og lede til
spørsmålet: Har kirken mistet ansikt som samfunnsinstitusjon? Er det
fordi den i for stor grad snakker forbi folk? Sliter kirken med å fornye
seg? Er det fornyelse som må til for å gjøre den til en institusjon nye
generasjoner kan finne tilhørighet i? Leif sier det ganske klart en gang
midt ute i stykket, som til sammen varte i 75 minutter: "Hvis du tar
alle skriftene som er produsert i tilknytning til kristendommen og samler
de, vil de danne et massivt fjell. Jesus er under dette fjellet."
Dette er utrolig godt sagt, og gjør det mulig for meg å trekke en
parallell: Jeg leser for tiden "Uvitenheten" av Milan Kundera.
Et sted i denne romanen skriver han at det foregår for mange diskusjoner
i åndens øvre sfærer. Selv om disse diskusjonene kan være
intelligente, er de alltid nærsynte, ja, de overser det som skjer
"lengre nede"; livet i sin enkelhet. Dette kan brukes som en
forklaring på fortolkningsoverfloden. Kirkens problem er i så måte at
dens fundament ikke har virkelighetsforankring nok til å gi folk tillit
til institusjonen. Dette tror jeg kan være en mulig grunn til at en kan
spørre seg om "lyset har gått". Nettopp innenfor denne
tankegangen kommer Leif med en slags appell.
Elektrikerens sannhetsframtreden
Gjennom sin jordnære framtreden retter han fokus mot det dagligdagse, som
spiller den viktigste rollen i livet hans. Men Leif er samtidig søkende;
han farer rundt i kirkerommet, klatrer opp på galleriet, går opp på
prekestolen og blar i noen etterlatte notater. Han er tydelig nysgjerrig på
hva dette store rommet skal være godt for. Det viktigste for Leif er de nære
tingene, og kanskje utsetter han å bringe lyset i kirken i orden for å
kunne holde en liten preken for sitt publikum om disse tingene, for at et
nytt "lys", en ny troverdighet, kan komme til rommet.
"Lysmannen" var til tider ganske morsom, og tilbød dessuten
flere gode musikkinnslag. Men det jeg kommer til å huske best, er den
overraskende innledningen, og det at den fikk meg, og forhåpentligvis
mange av de andre i salen, til å følge Leifs tankebaner mot noe nytt.
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|