Forestillingskritikker
2001
2002
2001 2000 1999Moralsk og livlig Pinocchio
Det er noe befriende over
den sterke moralske grunntonen i Det Norske Teatrets oppsetning Pinocchio. Ingen
finurlige omskrivninger, men rett på sak. Det moralske anliggendet gir forestillingen liv
og nerve.
Publisert 12. november 2001.
LES MER
Forfrisket Kardemommeby
Regissør Alexander
Mørk-Eidem har gjøvet løs på tradisjonsbundne Kardemommeby med humor og
entusiasme. Det har skapt en tenning i ensemblet på Nationaltheatret som stråler ut fra
hver enkelt av aktørene.
Publisert 25. oktober 2001.
LES MER
Magisk Aften på DNS
Et
inspirert ensemble og sprek scenografi blandet med heftig musikk. Dette er trylleformelen
som får Roald Dahls Heksene til å bli høstens publikumsfulltreffer på Den
Nationale Scene i Bergen.
Publisert 22. oktober 2001.
LES MER
Formfrisk Kafka
Det må en koreograf til
for å se nytt på teatret. I sin debut som teaterinstruktør skaper Jo Strømgren et
friskt og vitalt teater, skriver anmelder Ingvild Bræin om Kafkas Forvandlingen
på Den Nationale Scene.
Publisert 4. oktober 2001.
LES MER
Usentimental rørende
- Forestillingen bærer
preg av en klar tanke og et samspilt, entusiastisk ensemble, som også står for mye godt
detaljspill. Livet X 3 er blitt en humoristisk og vital oppsetning, som er
usentimentalt rørende. Dette mener anmelder Ingvild Bræin.
Publisert 27. september 2001.
LES MER
Forvirrende folkefiende
- En folkefiende på Den Nationale Scene i Bergen er en forvirrende oppsetning. Den
sliter med å nå fram med sitt budskap. Anmelder Ingvild Bræin er ikke spesielt
fornøyd.
Publisert 24. september 2001.
LES MER
Småtam og kaotisk flørt
Oppsetningen av De tre musketerer på Nationaltheatret er i utgangspunktet en meget
generøs gest til publikum. Men flørten mangler den intensitet og lidenskap som skulle
få oss til å dåne henført som madame Bonacieux.
Publisert 17. september 2001.
LES MER
Stort vingespenn
Forestillingen Doble vinger i Hamar Domkirke maktet blant annet å krysse et
moderne musikalsk uttrykk med poetisk lek og alvor. Teaternetts anmelder opplevde en
magisk stund i de sakrale omgivelsene.
Publisert 30. august 2001.
LES MER
Royal regi
Flinke assistenter og inspisienter som Bentein Baardson og Jens Stoltenberg til tross:
Kronprinsbryllupet hadde en regissør: Det var Haakon selv, som med kunstnerisk presisjon
formidlet sitt budskap, skriver Teaternetts anmelder.
Publisert 27. august 2001.
LES MER
Upolert Jesus i steinbruddet
Erik Røe som Jesus får deg til å lytte etter ordenes mening, Heine Totland som Judas er
den sceniske drivkraft, mens Noora Noor nytolker de kjente Maria-sangene. Steinbruddet i
Fjæreheia passer til Jesus Christ Superstar.
Publisert 23. juli 2001.
LES MER
SKATTEFUNN i teaterteltet
Det er noe suggererende og samtidig dypt skremmende over det å være et barn på
havsseilas blant kjeltringer og eventyrere. Andreklassingene fra Statens Teaterhøgskole
byr på en renskåret og spennende fortelling fra det klassiske repertoar: Skatten fra
Sjørøverøya av Robert Louis Stevensson spilles i sommer i teaterteltet i
Frognerparken.
Publisert 28. juni 2001.
LES MER
En stemme for de STEMMELØSE
"Det er nå engang en forunderlig og vakker idé: Å gi stemme til middelmådigheten.
Ikke til den vilkårlige og forbigående middelmådigheten, ikke til en gjennomsnittlig
Grand Prix-sang - men til den store og konstante, skjebnetunge middelmådighet."
Ingvild Bræin har sett Amadeus på Den Nationale Scene i Bergen.
Publisert 5. juni 2001.
LES MER
Finstemt STRINDBERG
"Helt mot slutten
beveger instruktør Johannessen seg faretruende mot kanten av det vi kan tåle av
avslutningsklisjeer, men klarer på mirakuløst vis å holde seg innenfor - og isteden
bevege." Den Nationale Scene spiller "Påske".
Publisert 30. mai 2001.
LES MER
Det daude EUROPA
I 1999 vart Dag Solstad
sendt på Interrail av performancegruppa Baktruppen. Utstyrt med minidisc og med ordre om
å ta opp seg sjølv snakka, reiste han frå Moskva til Dublin. Resultatet er ei
framsyning med fokus på tid, minne og historie.
Publisert 4. april 2001.
LES MEIR
Nytt gammalt TEATER
Västanå Teater frå Sunne
i Värmland har gjesta Hamar, med framsyninga "Herr Arnes penningar", skreven av
Selma Lagerløf. Vår anmeldar likte svært godt det han såg.
Publisert 27. mars 2001.
LES MEIR
Sterk Hedda Gabler,
men hvor ble det av LIDENSKAPEN?
"Av og til tror jeg at jeg har anlegg for kun
en eneste ting; og det er å kjede livet av meg" sier Hedda Gabler. Kjedelig ble det
ikke å overvære Teatret Vårt sin premiere på Hedda Gabler i Ålesund torsdag 15.mars.
For fulle hus og til stor applaus ble ålesundere og tilreisende underholdt og
forhåpentlig berørt i Parken kulturhus.
Publisert 26. mars 2001.
LES MER
Et PUST av TEATER
Lasse Åkerlunds
figurteaterforestilling Macbeth gir en åpenbaring av hva teatret innerst inne kan
dreie seg om. Her finnes ingen passiv part, men kontakt og dialog allerede før dørene
åpnes.
Publisert 22. mars 2001.
LES MER
Levande DVERGAR
Eit Disney-vant publikum
tok svært godt i mot Riksteatrets "Snehvit og de syv dvergene" i Ørsta. For
dokkene levde og historia fengde. Spenninga var der til siste slutt.
Publisert 15. mars 2001.
LES MEIR
NYDELIG Nasse Nøff
Ole Brumm og vennene hans
er ikke lette å bringe til scenen. Hverdagsdramatikken, og hovedpersonens saktmodige
klokskap, er lite tilpasset den hektiske underholdningen barn er blitt vant til i dag.
Publisert 4. mars 2001.
LES MER
TAM OSCAR WILDE
Det er en fryd å bli
utsatt for Oscar Wildes sans for språk og formuleringer, og hans skarpe blikk på
mennesker. Jeg er allikevel i tvil om hvorvidt Hvem er Earnest er et
spesielt viktig stykke å presentere i dag, skriver anmelder Ingvild Bræin.
Publisert 21. februar 2001.
LES MER
Etterhvert EN FORNØYELSE
Den Nationale Scenes
oppsetning av Seks personer søker en forfatter står lenge bom stille,
skriver vår anmelder. Skuespillerne
er som statuer. Replikkene blir til flate ordflommer. En verkende stillstand. Men -
etterhvert løsner det.
Publisert 20. februar 2001.
LES MER
Shakespeare til ungdommen!
Oppsetningen av "Romeo
og Julie" på Det Norske Teaterets hovedscene er ikledd et språk og en form som bør
ha stor appell til et yngre publikum. Shakespeares klassiske kjærlighetsdrama formidles i
et tempo som ligger nær vår egen ungdomskultur.
Publisert 12. februar 2001.
LES MER
Flammefjes tenner tankene
Nationaltheatrets
Flammefjes er en intens utfoldelse av uttrykksmidler, men det er først og fremst tankene
som får næring. Foreldrehatet og familieintimitet uten nærvær er temaer som treffer
intellektuelt.
Publisert 8. februar 2001.
LES MER
Langtekkelig spill om tid
Tiden som tema rammer også
forestillingen selv på en negativ måte. Snart kjem tida er et samtidsdrama der
blant annet genreblandingen fungerer dårlig, og der kritikken mot det bestående ikke
blir besk eller klar nok.
Publisert 5. februar 2001.
LES MER
Wilsons Woyceck: RÅTT
og FINSLIPT
Hva gjør at Robert Wilsons
forestillinger fremdeles fascinerer? spør våre to anmeldere som har sett Woyceck
i København. De svarer selv: Det handler om forførelseskunst på høyt nivå, en
elegant blanding av underholdningsshow og avantgarde.
Publisert 2. februar 2001.
LES MER
Livets GÅTE sett med dødens KLARSYN
- November av Lars
Norén, med forfatteren som regissør, har sin styrke i de estetiske veridene, mener
Teaternetts anmelder. - Livet forstått gjennom døden er tema, innrammet av flertydighet
og symbolisme, skriver Jan Flæte.
Publisert 17. januar 2001.
LES MER
Forestillingskritikker fra
2000 LES MER
1999 LES MER
Teaternett vil presentere kritikker av norske teaterforestillinger. Vi tar gjerne
imot kritikker også fra teaterpublikum. Har du vært på en teaterforestilling i
Norge eller utlandet og vil dele opplevelsen med andre? Send oss en kritikk og vi vil
vurdere å publisere den hos oss, eventuelt i vår debattseksjon. Vi tar gjerne inn
flere kritikker fra samme forestilling dersom de er interessante nok. Kritikker blir
publisert under fullt navn. Vi gir ikke vederlag for innsendte kritikker uten at det er
avtalt på forhånd, og innsendte artikler vil stå for innsenderens regning. Send oss
også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
|